Impacto del bienestar psicológico frente al influencer marketing.
Contenido principal del artículo
Resumen
Citas
Achmad, W., Sudrajat, A., Faiza, S., & Ollianti, R. N. (2023). The Influence of Social Media on Teenagers’ Lifestyles: Behavioral Analysis
Among Adolescents in Bandung. Journal on Education, 5(3), 10356-10363. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1932
Antolín. M, (2021). María Alejandra Baquero Serrano, la nueva promesa colombiana. El Tiempo. Recuperado en https://blogs.eltiempo.com/de-tripaz-corazon/2021/12/16/maria-alejandra-baquero-serrano-la-nueva-promesa-colombiana/
Aslam, S. (2017). OMNICORE. Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Recuperado en https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/
Ayub, N., & Iqbal, S. (2012). The relationship of personal growth initiative, psychological well-being, and psychological distress among
adolescents. Journal of Teaching and Education, 1(6), 101-107. Recuperado en https://www.universitypublications.net/jte/0106/pdf/HVD65.pdf
Barrantes-Brais, K., & Ureña-Bonilla, P. (2015). Bienestar psicológico y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios costarricenses. Revista intercontinental de psicología y educación, 17(1), 101-123. Recuperado en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80242935006
Blanco, A., & Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y Medición. Psicothema,17(4), 582-589. Recuperado en https://www.psicothema.com/pdf/3149.pdf
Boerman, S. C., & Van Reijmersdal, E. A. (2020). Disclosing influencer marketing on YouTube to children: The moderating role of para-social relationship. Frontiers in Psychology, 10, 3042. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03042
Burnell, K., George, M. J., Vollet, J. W., Ehrenreich, S. E., & Underwood, M. K. (2019). Passive social networking site use and well-being:
The mediating roles of social comparison and the fear of missing out. https://doi.org/10.5817/CP2019-3-5
Calduch Carrion, R. (2022). Revisión sistemática sobre la relación del uso problemático de internet y el bienestar psicológico en estudiantes de universidades españolas. Recuperado en https://hdl.handle.net/20.500.12880/4140
Carbajal, O. J., Vivar-Bravo, J., Perez, Y. D. F., Huerta, C. R. M., Paucar, G. E. M., Ruiz, O. N. V., & Añazco, C. Q. (2022). Bienestar psicológico
y uso de redes sociales en estudiantes del Instituto ICT, Huancayo. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación,
(22), 147-162. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.323
Castillo, G. P., & González, A. B. O. (2018). Instagramers e influencers. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes menores españoles.
aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 18(18), 42-59. https://doi.org/10.7263/adresic-018-03
Cristancho-Triana, G. J., Cardozo-Morales, Y. C., & Camacho-Gómez, A. S. (2022). Tipos de centennials en la red social Tik-Tok y su percepción hacia la publicidad. Revista CEA, 8(17), 1-19. https://doi.org/10.22430/24223182.1933
De Wit, M., Pouwer, F., Gemke, R. J., Delemarre- Van De Waal, H. A., & Snoek, F. J. (2007). Validation of the WHO-5 Well-Being
Index in adolescents with type 1 diabetes. Diabetes care, 30(8), 2003-2006. https://doi.org/10.2337/dc07-0447
Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., & Van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18(3), 572-577. Recuperado en https://www.redalyc.org/pdf/727/72718337.pdf
Djafarova, E., & Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities’ Instagram profiles in influencing the purchase
decisions of young female users. Computers in human behavior, 68, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.009
Emis. (2023). La Mafe Méndez Sas (Colombia). Recuperado en https://www-emis-com.loginbiblio.poligran.edu.co/php/companies/index?pc=CO&cmpy=12800868
Forbes Colombia Magazine (2022). Spotify, Adidas and Nequi, the brands most mentioned by influencers in Colombia, according
to a report. Recuperado en https://forbes.co/2022/12/16/negocios/spotify-adidas-y-nequi-las-marcas-mas-mencionadas-por-influenciadores-en-colombia-segun-reporte
García-Viniegras, C. R. V. (2005). El bienestar psicológico: Dimensión subjetiva de la calidad de vida. Revista electrónica de psicología
Iztacala, 8(2), 1-20. Recuperado en https://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19260/0
Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case study of Lucie Fink. Elon Journal of undergraduate research in communications, 8(2), 77-87. Recuperado en https://www.academia.edu/download/57889049/Marketing_science.pdf
Kim, J., & Kim, M. (2022). Rise of social media influencers as a new marketing channel: Focusing on the roles of psychological well-being
and perceived social responsibility among consumers. International journal of environmental research and public health, 19(4), 2362.
https://doi.org/10.3390/ijerph19042362
Lee, S. (2014). Examination of factors influencing the attitude toward sns-based advertising and the roles of involvement: focusing
on facebook news feed advertising. The Journal of the Korea Contents Association, 14(9), 188-202. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.188
Martínez, L. F. J., Anaya, R., Fernández, G. M., & Lopez, D. (2020). Behind influencer marketing: key marketing decisions and their effects
on followers’ responses. Journal of Marketing Management, 36(7-8), 579-607. https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1738525
Morales, A. V., & López, W. L. (2008). Investigación cualitativa y psicología del consumidor: alternativas de aplicación. Avances en
Psicología Latinoamericana, 26(2), 290-303. https://www.redalyc.org/pdf/799/79926213.pdf
Morales, J. (1994). Sociedad y Bienestar. El concepto de bienestar. Anuario filosófico, 603-611. https://doi.org/10.15581/009.27.29850
Munarriz, B. (1992). Técnicas y métodos en investigación cualitativa. Recuperado en https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/
/8533/CC-02art8ocr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Murillo, R. S. (2009). Beneficios del comercio electrónico. Perspectivas, (24), 151-164. Recuperado en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425942160008
OpenAI. (2023). CHAT-GPT. Recuperado en https://openai.com/blog/chatgpt/ consultado el 22 de mayo de 2023
Rosich, M., Aznar, F. C., & Alsinet, C. (2000). El bienestar psicológico de los preadolescentes. Anuario de psicología/The UB Journal of
psychology, 73-86. Recuperado en https://raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/61545
Ruiz Mafé, C., & Sanz Blas, S. (2006). Influencia de las motivaciones en la decisión de compra y en la lealtad hacia Internet. Investigaciones
Europeas de Dirección y Economía de la Empresa (IEDEE), 12(3), 195-215. Recuperado en https://ideas.repec.org/a/idi/jiedee/v12y2006i3p195-215.html
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and
social psychology, 57(6), 1069. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
Sánchez, L. S. P., & Cortázar, L. O. (2023). Análisis del uso de influencers en mercadeo. Revista Estrategia Organizacional, 12(2), 7-27.
https://doi.org/10.22490/25392786.7229
Sánchez-Riaño, V., Arango Lozano, C. A., & Sojo-Gómez, J. R. (2022). Centennials: La búsqueda del ser en un universo digital.
IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 5(1), 9–20. Recuperado en https://revistascientificas.us.es/index.php/IROCAMM/article/view/18295
Solano, A. C. (2009). El bienestar psicológico: cuatro décadas de progreso. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3),
-72. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121287
Statista. (2020). Number of Monthly Active Facebook users Worldwide As of 3rd Quarter 2020(in Millions). Recuperado en https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
Strauss,A. y Corbin,J.(1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Basics of
Qualitative Research Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: Sage. Recuperado en https://citeseerx.ist.
psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=18c7cfe7a46c7771b60dc384b1b4e350f-65b13e2
Trudel-Fitzgerald, C., Millstein, R. A., von Hippel, C., Howe, C. J., Tomasso, L. P., Wagner, G. R., & VanderWeele, T. J. (2019). Psychological
well-being as part of the public health debate? Insight into dimensions, interventions, and policy. BMC public health, 19(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12889-019-8029-x
Valdés, M. (1991). Dos aspectos en el concepto de bienestar. Recuperado en https://doi.org/10.14198/DOXA1991.9.03
Valerio Ureña, G., & Serna Valdivi, R. (2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 19-28. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796
Véliz Burgos, A. (2012). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico y su estructura factorial en universitarios
chilenos. Psicoperspectivas, 11(2), 143-163. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-196.
Veloz, A. (2018). Construcción de identidad relacionada a estilos de vida en la red social. Trabajo de grado. Universidad Casa Grande, Ecuador. Recuperado en http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/1382
Verrastro, V., Liga, F., Cuzzocrea, F., & Gugliandolo, M. C. (2020). Fear the Instagram: beauty stereotypes, body image and Instagram
use in a sample of male and female adolescents. Qwerty-Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education,
(1), 31-49. Recuperado en https://www.ckbg.org/qwerty/index.php/qwerty/article/view/318
Vrontis, D., Makrides, A., Christofi, M., & Thrassou, A. (2021). Social media influencer marketing: A systematic review, integrative
framework and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(4), 617-644. https://doi.org/10.1111/ijcs.12647
Williams, P., Escalas, J. E., & Morningstar, A. (2022). Conceptualizing brand purpose and considering its implications for consumer
eudaimonic well‐being. Journal of consumer psychology, 32(4), 699-723. https://doi.org/10.1002/jcpy.1324
[EO1] OpenAI. (2023). CHAT-GPT. Recuperado en https://openai.com/blog/chatgpt/ consultado el 22 de mayo de 2023