Implementation of a medical distance methodological design in COVID-19 times

Implementation of a medical distance methodological design in COVID-19 times

Main Article Content

Rosío de la Caridad Estrada Fonseca
Asiris Mendoza Molina
María de los Ángeles Martínez Rodríguez
Roxana Díaz Estrada
Regla de la Caridad García Navarrete
Yailin Pérez Díaz

Abstract

The challenge of linking university students in the fight against an emerging, highly contagious disease and the maintenance of the educative process from the First Health Care Settings in COVID, requires didactic alternatives that allow describing the implementation of a methodological design for distance medical education, during the COVID-19 investigation, in the Santo Domingo municipality, Cuba. From the Teaching Department of the Municipal Health Directorate, an advisory group was formed that carried out —based on the theoretical references established through a digital search in national and international sites— the proposal of an integrated model for the pre and post graduated distance education taking into account the b-learning and m- learning. In the model design it was considered the pedagogical, organizational, technological and that of the quality evaluation components. After the proposal implementation it was created a virtual community for health teaching in the territory which involved the pre and post graduated education. The indicators reached in both alternatives were very satisfactory, it was possible to promote all the students which belonged to the model with a high satisfaction level, it was evident the reinforcement of values like freedom, creativity, cooperation, and partnership. Both, students, and professors accepted and reached the goal. The designed Project guaranteed the continuation of the Educative Learning process until its fulfillment with satisfactory results to the pre and post graduate   medical education, the experience made possible to improve and broaden the professional growth in the territory and to establish a precedent for future interventions.    

References

Durán F. (2020) COVID-19 en Cuba. Información para directivos de la Salud. 33(e):955. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2020/10/15/revista-infodir-no-32-2020-mayo-agosto/

Falcón M. (2013) La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur. 11(3). Disponible en: www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2418/1197

García-Peñalvo, FJ et al (2020) “La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19.” (2020). Revista Gestor Online, 21. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202112.

Juca F. (2016) La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad.,8 (1):106-11. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/

Lamí, LE; Pérez, MG.; Rodríguez ME. (2016). Las herramientas de comunicación sincrónica y asincrónica en la clase presencial. Revista Conrado; 12(56):84-9. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/408

Lima, S; Bringas, J; Herrera, E; González, L; Alonso, R. (2009) Modelos y tecnologías de la educación a distancia. La Habana: EDUCACIÓN CUBANA. Disponible en: https://www.cubaeduca.cu

Peñalver, A; Borges, L; Pérez, J; Peñalver, L; Sánchez, R. (2020) Acciones integradas en la batalla contra la COVID-19 en Artemisa. Información para directivos de la Salud. Sept-Dic;33(e):811. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/811/1079

Rivera N. (2002) Proceso enseñanza aprendizaje: Lecturas seleccionadas. Material de estudio de la Maestría de Educación Médica. La Habana; 2002. Disponible en: www.enfermeria2017.sld.cu/index.php/enfermeria/2017/rt/bio/232/0

Rocha, M; Rivero, R; Vázquez, A; Miranda, D; Matos, A; Dorticós, L. (2020) Experiencia de la pesquisa activa de COVID-19 en Cienfuegos Humanidades Médicas. 20(2):273-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202020000200273&lng=es&nrm=iso

Sánchez, J; Olmos, S; García, F. (2017).Motivación e innovación: Aceptación de tecnologías móviles en los maestros en formación. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2017;20(2):273-92. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/317635504_Motivacion_e_innovacion_Aceptacion_de_tecnologias_moviles_en_los_maestros_en_formacion

Vialart, M. (2020) Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior. 34(3):2594. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2594

Vidal M., & Gavilondo X. (2018) Docencia y tecnologías móviles. EducMedSuper. 17/7/2020;32(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1545