Methodological actions for the development of Digital Competences in Health professors
Main Article Content
Abstract
Maintaining Distance Education in the post-COVID stage requires changes and transformations in medical education professionals. To determine the repercussion of methodological actions in the improvement of teachers’ digital skills, a participatory action research was carried out that involved 75 active teachers from the three health areas of the Santo Domingo municipality, from January 2020 to August 2022. A survey and the test proposed on the digital visitor site were used to obtain the variables of interest. The percentage variation was used as a statistical method. 50.6% of teachers belonged to generation X. Of the 21 competencies initially explored, only 60% of teachers mastered the ability to interact through digital technologies in the area of communication and collaboration. After the application of the proposal, a favorable percentage variation was found in all the areas. Incorporation into research activities and improvement courses increased. The actions carried out have a positive impact, the faculty is perfected with the acquisition of skills and competencies in the field of digital tools for professional growth and enrichment of the training processes.
References
Alcívar López, Y.I. y Navarrete Pita, Y (Ed.). (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes
(Vol. 11, Número 1). Estud. Desarro. Soc. Cuba Am. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/336
Benítez, K. M. (2019). Estrategias virtuales para la educación – Kretheis Márquez Benítez. https://portafoliodigitalkretheismarquez.wordpress.com/category/estrategias-virtualespara-la-educacion/
Bernárdez-Gómez, A., Belmonte, M.ª L.y Galián, B. (2020). Microenseñanza y autoscopia como elementos de evaluación docente, de la teoría a la práctica. Revista Meta: Avaliação, 12(37), 848-868. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i37.2733
Capistrán Gracia, R. W.. (2022). Efectos positivos de la educación a distancia. Experiencias de un docente de Música ante el confinamiento derivado de la pandemia del COVID-19. DOCERE, (26), 20–24. https://doi.org/10.33064/2022docere263836
Cristancho, A. M. (2019a). Cerrando la brecha digital generacional: Cómo la tecnología está creando una división entre las generaciones
y cómo podemos superarla. Fepropaz.com. https://fepropaz.com/cerrando-la-brecha-digital-generacional-como-la-tecnologia-esta-creando-una-division-entre-las-generaciones-y-como-podemos-superarla%ef%bf%bc/
Cristancho, A. M. (2019b). Las generaciones y su relación con la era digital. Fepropaz.com. https://fepropaz.com/generaciones-y-eradigital/
Dávila Morán, R.C., Pasquel Cajas, A.F., Cribillero Roca, M.C., Arroyo Vigil, V.M. y Bustamante Paredes, R.M. (Ed.). (2023). Competencia digital docente y tecnologías de información y comunicaciones en profesores universitarios (Vol.19, Número 90). Conrado. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2877
Díaz Hoyos, J. A., Sánchez Sánchez, M.ª J.,Aguilera Rodríguez, M. E., Loyola Polo, K.E., Ramírez Castro, J. A. y Reynosa Navarro, E. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de COVID-19.Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84-89. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/263
Díaz Rivera, A. G. (2022, noviembre 20). Tendencias educativas que cambian la perspectiva. Plataforma Educativa Luca: Curso en línea y
Aprendizaje Esperado; Plataforma Educativa Luca. https://www.lucaedu.com/tendencias-educativas/
Equipo de redacción de INTERIM GROUP. (2018). Competencias profesionales: qué son y ejemplos. INTERIM GROUP. https://interimgrouphr.com/blog/competencias-profesionales-ejemplos/
Equipo editorial, Etecé. (2013). Competencias profesionales. Concepto.de. https://concepto.de/competencias-profesionales/
Estrada Fonseca, R. de la C., Mendoza Molina, A., Martínez Rodríguez, M. de L. Á., Díaz Estrada, R., García Navarrete, R. de la C. y Pérez
Díaz, Y. (2021). Implementación de un diseño metodológico para la educación médica a distancia en tiempos de Covid-19. SciComm Report, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.32457/scr.v1i2.1480
Flores Peña, M. R. y Navarrete Cueto, C. A. (2020).Diagnóstico de necesidades de capacitación en el uso de plataformas virtuales ante la
contingencia del COVID-19 en los estudiantes y docentes de Educación Media Superior Tecnológica. Dilemas Contemporáneos: Educación,
Política y Valores, 8(5). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S200778902020000800017&script=sci_arttext
García Vélez, K. A., Ortiz Cárdenas, T. y Chávez Loor, M. D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista cubana de educación superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020&lng=es&nrm=iso.
Las 6 generaciones de la era digital. (2018, febrero 5). Interactivadigital.com. https://interactivadigital.com/formacion-y-estudiosmarketing-digital/las-seis-generaciones-de-la-era-digital/
Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J.. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19: Digital teaching competences and the challenge of virtual education arising from COVID-19.
Educación Y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
MINSAP. (2020). Resolución 82/20 del Ministro de Salud Pública.
Mendoza Castillo, L. (Ed.). (2020).Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia: Vol. L (Número Especial). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México). https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Picón, G. A., Karina, G., Caballero, G. de y Paredes, N. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Human Sciences. 1-16. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.778
Ponte A Prueba Con El TEST De Habilidades Digitales. (2020, marzo 10). El Visitante Digital. https://elvisitantedigital.com/test-dehabilidades-digitales/
Poveda Pineda, D.F. y Cifuentes Medina, J. E. (Ed.). (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante
el proceso de aprendizaje en la educación superior (Vol. 13, Número 6). Form Univ. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095.
Rico Gómez ML, P. G. A. I. (2022). El docente del siglo XXI: perspectivas según el rol formativo y profesional. RMIE, 27(92). https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n92/1405-6666-rmie-27-92-77.pdf
Rojas López, AJ y Ávila Aguilera, Y C (Ed.). (2017). La formación permanente del profesional de la educación para el uso de las tecnologías de la información y la comunicación desde matices científicos, tecnológicos y sociales (Número 3). Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/114/634
Suárez, M. (2021). Competencias digitales para docentes: ¿por qué son tan importantes? Colombia aprende. https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/competencias-digitales-para-docentes-por-que-son-tan-importantes
Vargas Murillo, G. (Ed.). (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior (Vol. 60,
Número 1). Cuad. - Hosp. Clín. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762019000100013&lng=es
Vera,J.L., Quintero, H., García Peña, V.R. y Montiel G. (2020). Competencias digitales del docente y su incidencia en la calidad de educación virtual en Ecuador. En de Durán, J., Carruyo, J., Chirinos, M., Ortega, S., Plata, D., Reyes, L M, Aular (Ed.), Haciendo Ciencia construimos
el Futuro (pp. 773–777). Universidad de Zulia.
Vidal Ledo, María J., Barciela González Longoria, María de la Caridad, & Armenteros Vera, Ileana. (2021). Impacto de la COVID-19 en la
Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851. Epub 01 de abril de 2021. Recuperado en 02 de agosto de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100023&lng=es&tlng=es