Behavior and sex education in fourth course of compulsory secondary education
Main Article Content
Abstract
Adolescence is a stage of life characterized by sexual development it causes in adolescents that they implement different sexual behaviors, which can be informed by a proper sexual education. This paper presents the results of a study on sexual behavior and sexual education of adolescents who completed the 4th year of secondary school in Murcia. The fundamental objectives pursued were focused on knowing how it was and how valued the sexual education that they receive, analyzing the different sexual behaviors that they performed and examining the knowledge regarding sexually transmitted diseases. Participants in this study were a total of 112 students who answered a questionnaire. The results showed that 37.5% of participants had had coital sex, they had also done this for the first time at an average age of 15.1 years and having most used contraceptive methods. The assessment made of sex education received was good, even though most knowledge they had was little or wrong.
References
Caballero, A., Toro, I., Sánchez, F., y Carrera, P. (2009). Las emociones y el género en la conducta
sexual de riesgo en adolescentes. Revista de Psicología social, 24(3), 349-361.
Cabrera, R., y Guerra, M.E. (2014). Evaluación de la conducta sexual en un grupo de adolescentes
de la Isla de la Palma. Canarias pediátrica, 38(3), 119-123.
Castro, A., Bermúdez, M.P., Buela-Casal, G., y Madrid, J. (2011). Variables psicosociales que
influyen en el debut sexual de adolescentes de España. Revista latinoamericana de
psicología, 43(1), 83-94.
CARM. (2007). Estudio de las conductas y factores relacionados con la salud de los escolares de
la Región de Murcia 2005-2006. Región de Murcia: CARM. http://www.murciasalud.es/recursos/ficheros/138033-ECF2008.pdf
Contreras, M., y Chiclana, C. (2015, Febrero). La necesidad de educar en sexualidad desde un
enfoque holístico. Comunicación presentada en el XVI Congreso Virtual de Psiquiatría.com., Congreso virtual. http://www.researchgate.net/profile/Carlos_Chiclana/publication/273758997_LA_NECESIDAD_DE_EDUCAR_EN_SEXUALIDAD_DESDE_UN_ENFOQUE_HOLSTICO/links/550aaf680cf290bdc10feb30.pdf
Cordón, J. (2008). Mitos y creencias sexuales de una población adolescente de Almendralejo.
Matronas profesión, 3, 6-12.
Cornellà, J. (2010). La sexualidad en la adolescencia. Medicine, 10(61), 4191-4195.
Espada, J. P., Quiles, M. J., y Méndez, F. J. (2003). Conductas sexuales de riesgo y prevención del
sida en la adolescencia. Papeles del psicólogo, 24(85), 29-36.
Fallas, M.A., Artavia, C., y Gamboa, A. (2012). Educación sexual: Orientadores y orientadoras
desde el modelo biográfico y profesional. Revista electrónica Educare, 16, 53-71.
García, M.D. (2014). Las conductas sexuales de riesgo de los adolescentes españoles. RqR
Enfermería Comunitaria, 2(2), 38-61.
García-Vega, E., Menéndez, E., Fernández, P., y Cuesta, M. (2012). Sexualidad, anticoncepción y
conducta sexual de riesgo en adolescentes. International Journal of Psychological
Research, 5(1), 79-87.
Gavidia, V., Agud, D., Talavera, M., y Pérez, L. (2013). Las competencias en educación sexual en
el currículo de la educación secundaria obligatoria española. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona, 1525-1530.
Gil, E., y Romo, N. (2008). Conductas de riesgo en adolescentes urbanos andaluces. Miscelánea
Comillas, 66(129), 493-509.
Guerrero, M.D., Guerrero, M., García, E., y Moreno, A. (2008). Conocimiento de los adolescentes
sobre salud sexual en tres institutos de educación secundaria valencianos. Revista Pediatría de Atención Primaria, 10(39), 433-442.
Larrañaga, I., Martín, U., y Bacigalupe, A. (2014). Salud sexual y reproductiva, y crisis económica
en España. Informe SESPAS 2014. Gaceta Sanitaria, 28(S1), 109-115. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2014.03.007
Martínez, J.L., Orgaz, B., Vicario, I., González, E., Carcedo, R.J., Fernández, A.A., y Fuertes, J.A.
(2011). Educación sexual y formación del profesorado en España: diferencias por sexo, edad, etapa educativa y comunidad autónoma. Magister: Revista miscelánea de investigación, 24, 37-47
Menéses, C., Romo, N., Uroz, J., Gil, E., Markez, I., Giménez, S., y Vega, A. (2009). Adolescencia,
consumo de drogas y comportamientos de riesgo: diferencias por sexo, etnicidad y áreas geográficas en España. Trastornos Adictivos, 11(1), 51-63.
Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Jiménez, A., y García-Moya, I. (2011). Las conductas relacionadas con la salud y el desarrollo de los adolescentes andaluces. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2010). Justificación de la educación en sexualidad. Orientaciones Técnicas Internacionales sobre Educación en Sexualidad. Santiago de Chile: UNESCO.
Peris, M., Maganto, C., y Kortabarria, L. (2013). Autoestima corporal, publicaciones virtuales en
las redes sociales y sexualidad en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 2, 171-180. doi: 10.1989/ejihpe.v3i2.34.
Rodríguez, J., y Traverso, C.I. (2012). Conductas sexuales en adolescentes de 12 a 17 años de
Andalucía. Gaceta Sanitaria, 26(6), 519-524. doi: 10.1016/j.gaceta.2012.02.005.
Teva, I., Bermúdez, M.P., y Buela-Casal, G. (2009). Variables sociodemográficas y conductas de
riesgo en la infección por el VIH y las enfermedades de transmisión sexual en adolescentes
de España en 2007. Revista Española de Salud Pública, 83(2), 309-320.
Varela, M., y Paz, J. (2010). Estudio sobre conocimientos y actitudes sexuales en adolescentes y
jóvenes. Revista internacional de Andrología: salud sexual y reproductiva, 8(2), 74-80.
Vega, A., Aramendi, P., Buján, M.K., y Garín, S. (2015). La educación para la salud en la ESO:
Aportaciones de un estudio sobre el País Vasco. Educación XXI, 18(1), 167-188. doi:
5944/educXX1.18.1.12316.