Analysis of the relationship between perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy
Main Article Content
Abstract
At present, several factors intervene when it comes to approaching studies in a satisfactory manner among those that we find, global self-esteem, perceived social support, and general self-efficacy. The objective is to: Analyze the relationship between perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy in health science students, as well as determine the level of perceived self-esteem. The sample consisted of a total of 187 students. For the collection of sociodemographic data of the participants, an ad hoc questionnaire was developed, as well as the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire, the Social Support Questionnaire and the General Self-Efficacy Scale. After conducting the study in a group of students in the field of health, a positive correlation was observed between the variables perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy. Regarding perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy, according to sex, no significant differences were observed. On the other hand, in the level of self-esteem perceived, in women a percentage with low self-esteem is perceived higher than that of men. After analyzing the results we can see that social support is positively related to self-esteem and self-efficacy in the group of students. Finally, the relationships established between the variables and their involvement in the design of interventions are discussed.
References
Atienza, F. L., Moreno, Y., y Balaguer, I. (2000). Análisis de la dimensionalidad de la Escala de
Autoestima de Rosenberg en una muestra de adolescentes valencianos. Revista de
Psicología. Universitas Tarraconensis, 22(1-2), 29-42.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Nueva York: Freeman.
Beltrán, S. (2014). Los miedos en la pre-adolescencia y adolescencia y su relación con la autoestima: Un análisis por edad y sexo. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 27-36.
Cabanach, R., Fariña, F., Freire, C., González, P., y Ferradás, M. (2013). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European
Journal of Education and Psychology, 6(1), 19-32.
Calvo, F., y Díaz, M.D. (2004). Apoyo social percibido: características psicométricas del
cuestionario Caspe en una población urbana geriátrica. Psicothema, 16(4), 570-575.
Chavarría, M.P., y Barra, E. (2014). Satisfacción Vital en Adolescentes: Relación con la
Autoeficacia y el Apoyo Social Percibido. Terapia Psicológica, 32(1), 41-46.
Chilca, M.L. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes
universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127.
Coyotl, E., Morales, F., Xicali, N., Torres, A., Villegas, M., Tenahua, I.,… Arrioja, G. (2015). Relación del apoyo social y la calidad de vida en personas con cáncer. European Journal of Health Research, 1(2), 51-61.
De las Cuevas, C., y Peñate, W. (2015). Validation of the General Self-Effi cacy Scale in psychiatric outpatient care. Psicothema, 27(4), 410-415.
De León, A., Arrioja, G., Antonio, M.T., Velasco, L., Torres, A., Morales, F.A., … Torres, M. (2016). Conducta de ejercicio y consumo de drogas en estudiantes universitarios. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 4(1), 5-16.
Ford, M.B., y Collins, N.L. (2010). Self-Esteem moderates neuroendocrine and psychological
responses to interpersonal rejection. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 405-419.
Gandarillas, M., Vásquez, L., Márquez, H., Santamaría, E., Garaña, O., y Santibáñez, M. (2014).
Satisfacción Laboral y Apoyo Social en trabajadores de un hospital de tercer nivel. Medicina y Seguridad del Trabajo, 60(234), 64-89.
García-Fernández, J.M., Inglés, C.J., Torregrosa, M.S., Ruiz-Esteban, C., Díaz-Herrero, A., Pérez Fernández, E., y Martínez-Monteagudo, M.C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-74.
González, V., Fresnedas, M.J., Carrillo, A. M., Martín, A., y García, S. (2014). Satisfacción laboral, satisfacción vital y autoestima en una muestra comparada de sujetos con estudios superiores y no superiores. Reidocrea, 3(7), 50-59.
Graua, A., Suñer, R., y García, M.M (2005). Desgaste profesional en el personal sanitario y su relación con los factores personales y ambientales. Gaceta Sanitaria, 19(6), 463-70.
Gutiérrez-Maldonado, J., Caqueo-Urízar, A., Ferrer-García, M., y Fernández-Dávila, P. (2012).
Influencia de la percepción de apoyo y del funcionamiento social en la calidad de vida
de pacientes con esquizofrenia y sus cuidadores. Psicothema, 24(2), 255-262.
Iglesias-Parro, S., y Arias, A. (2015). Aspectos estructurales y funcionales del apoyo social y su
impacto en la salud objetiva y percibida de los mayores de gran edad. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(2), 243-252.
López-Guzmán, T.J., Sánchez Cañizares, S.M., y Nascimento, M.M. (2010). La satisfacción laboral como valor intangible de los recursos humanos. Un estudio de caso en establecimientos hoteleros. Teoría y Praxis, 7, 35-53.
Maffei, L., Spontón, C., Spontón, M., Castellano, E., y Medrano, L.A. (2012). Adaptación del
Cuestionario de Autoeficacia Profesional (AU-10) a la población de trabajadores cordobeses. Pensamiento Psicológico, 10(1), 51-62.
Mansilla, F., García Micó, J.C., Gamero, C., Congosto, A., Calderón, C., y Gamero, R. (2010). Abordaje de los trabajadores con trastornos físicos y psíquicos en salud laboral: un modelo. Medicina y Seguridad del Trabajo, 56(221), 274-279.
Molero, M., Pérez-Fuentes, M., Gázquez, J., y Sclavo, E. (2011). Apoyo familiar en mayores
institucionalizados. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 1(1), 31-43.
Mosqueda, A., Mendoza, S., Jofré, V., y Barriga, O.A. (2015). Validez y confiabilidad de una escala de apoyo social percibido en población adolescente. Enfermería Global, 14(39), 125-136.
Ortega, P., Mínguez, R., y Rodes, M.L. (2000). Autoestima: Un nuevo concepto y su medida.
Teoría Educativa, 12, 45-66.
Orth, U. (2016). The development of self-esteem. En J. Specht (Ed). Personality Development
Across the Lifespan. Ed. Elsevier.
Parra, A., Oliva, A., y Sánchez-Queija, I. (2004). Evolución y determinantes de la autoestima
durante los años adolescentes. Anuario de Psicología, 35, 331-346.
Peñaherrera, M., Cachón, J., y Ortiz Colón, A. (2014). La autoestima profesional docente y su
implicación en el aula. Revista Magister, 26, 52-58.
Pérez-Fuentes, M.C., Molero, M.M., Gázquez, J.J., y Soler, F.J. (2014). Estimulación de la Inteligencia Emocional en mayores: El programa PECI-PM. European Journal of
Investigation in Health, Psychology and Education, 4(3), 329-339.
Pichler, F., y Wallace, C. (2009). What are the Reasons for differences in job satisfaction across
Europe? Individual, compositional, and institutional explanations. European Sociological Review, 25(5), 535-549.
Ponsoda, J.M., y Díaz Martínez, A. (2017). Relationship between subjective and objective burden
in family caregivers of Alzheimer patients. European Journal of Health Research, 3(1), 41-51.
Quijano, S., y Navarro, J. (2012). La autoeficacia y la motivación en el trabajo. Apuntes de Psicología, 30(1-3), 337-349.
Ramos, F., y Buendía, J. (2001). El síndrome de burnout: concepto, evaluación y tratamiento. En:
Buendía J, Ramos F, editores. Empleo, estrés y salud (pp. 33-57). Madrid: Pirámide.
Ramos-Oliveira, D. (2016). Autoestima personal y colectiva: asociación con la identidad étnica en
los brasileños. Anuario de Psicología, 46, 74-82.
Reina, M.C., Oliva, A., y Parra, A. (2010). Percepciones de autoevaluación: Autoestima,autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society, & Education, 2(1), 55-69.
Ríos, M.I., Sánchez Meca, J., y Godoy, C. (2010). Personalidad resistente, autoeficacia y estado
general de salud en profesionales de Enfermería de cuidados intensivos y urgencias.
Psicothema, 22(4), 600-605.
Rodríguez Méndez, D., El Hob, W., y Solano, L.C. (2016). Comparación de los niveles de
autoestima según el género y el nivel de actividad física en dos grupos de personas
adultas mayores. Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 3(1), 1-12.
Rodríguez, A.V., Estévez, M., y Palomares, J. (2015). Tratamiento curricular de la imagen
corporal, autoestima y autoconcepto en España. Propósitos y Representaciones, 3(1), 9-
Rodríguez, C., y Caño, A. (2012). Autoestima en la adolescencia: análisis y estrategias de
intervención. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 12(3),
-403.
Rodríguez, P., y Álvarez, J. (2016). Rasgos de género, autoestima y satisfacción con la vida en
adolescentes de la ciudad de Monterrey, México. Revista de Psicología de la Salud, 4(1),
-23.
Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Madariaga, J.M., Arrivillaga, A., y Galende, N. (2016).
Steps in the construction and verification of an explanatory model of psychosocial adjustment. European Journal of Education and Psychology, 9(1), 20-28.
Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Nueva Jersey: Princeton University
Press.
Salvador, M., García-Gálvez, C., y De la Fuente, M. (2010). Creencias y estrategias para el control
del peso, satisfacción con la imagen corporal y autoestima. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 257-273.
San Martín, J.L., y Barra, E. (2013). Autoestima, Apoyo Social y Satisfacción Vital en Adolescentes. Terapia Psicológica, 31(3), 287-291.
Sanjuán, P., Pérez García, A.M., y Bermúdez, J. (2000). Escala de autoeficacia general: datos psicométricos de la adaptación para población española. Psicothema, 12(2), 509-513.
Sobrequés, J., Cebrià, J., Segura, J., Rodríguez, C., García, M., y Juncosaa, S. (2003). La satisfacción laboral y el desgaste profesional de los médicos de atención primaria. Atención Primaria, 31(4), 227-233.