The perception of old age in social education students

The perception of old age in social education students

Main Article Content

Juan Antonio Salmerón
Silvia Martínez De Miguel
Pedro Moreno

Abstract

It is considered that the social educator from a multi and interdisciplinary perspective, is the professional adequately qualified to project and carry out basic actions at the community level, for the development of actions that favor active aging. For this reason, the objective of this research was proposed to analyze the negative stereotypes towards old age that may exist on the part of the students of the Degree in Social Education. Data were collected using the Negative Stereotypes Towards Old Age Questionnaire (CENVE). The results obtained refer to the highest proportion of stereotypes in the students related to the health factor. Lower levels of stereotypes were related in students who were in the last years of the Degree in Social Education compared to those in initial courses, where significant differences were observed (t = 2.76;
p = 0.01). It can be concluded that as students increase their academic trajectory during the Degree in Social Education at the University of Murcia, their level of stereotypes towards old age is lower, although their eradication is not achieved at the end of their training. The need to review the curriculum in the direction of increasing knowledge related to older people is pointed out.

References

Anchieta, L., y Pernía, J.C. (2018). Responsabilidad social universitaria. Una visión -prospectiva desde las funciones de docencia, investigación, y extensión en la universidad centrooccidental Lisandro Alvarado. Ágora de heterodoxias, 4(1), 87-102.

Arias, E., Lirio, J., Herranz, I., Alonso, D., y Portal, E. (2018). Ageism at university. A comparative analysis of young and older adults students. Educational Gerontology, 44(11), 679-692. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1526456

Aristizábal, N., Morales A., Camila B., y Marcela A. (2009). Estereotipos negativos hacia los adultos mayores en estudiantes universitarios. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9, 44-48. https://issuu.com/universidadelbosque/docs/vol9/35

Bauman, Z. (2017). Vida líquida. Barcelona: Paidós Esenciales.

Blanco, M., y Pinazo, S. (2016). Información y exposición indirecta para reducir estereotipos hacia el envejecimiento. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2, 367-380. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.707

Butler, R.N. (1969). Age-ism. Another form of bigotry. The Gerontologist, 9(4), 243–246. https://doi.org/10.1093/geront/9.4_part_1.243

Chonody, J.A.M. (2015). Addressing ageism in students. A systematic review of the pedagogical intervention literature. Educational Gerontology, 41(12), 859-887. https://doi.org/10.1080/03601277.2015.1059139

Cumming, E., y Henry, W.E. (1961). Growing old, the process of disengagement. New York: Basic book.

Escarbajal De Haro, A., Martínez De Miguel, S., y Salmerón, J.A. (2015). La percepción de la calidad de vida en las mujeres mayores y su envejecimiento activo a través de actividades socioeducativas en los centros sociales. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 471-488. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.213211

Fernández Ballesteros, R., Bustillos, A., Huici, C., y Ribera Casado, J.M. (2016). Age discrimination. Eppur si muove. Journal of the American Geriatrics Society, 64(2),

-455. https://doi.org/10.1111/jgs.13949

Hurtado, J. (1982). Una edad nueva con futuro. Juventud acumulada. Extremadura: Grafisur.

Karim, M. (2018). Interés por la política, ciclo vital y generación. Nuestros actuales mayores como esperanza. Panorama social, 28, 135-146.

Martínez De Miguel, S. (2003). La educación de personas mayores como derecho social. Diferencias con otras generaciones y posibilidades de encuentro. En M. Bedmar, y

I. Montero, (Eds.), La educación intergeneracional. Un nuevo ámbito educativo

(pp. 152-157). Madrid: Dykinson

Martínez De Miguel, S., Escarbajal De Haro, A., y Salmerón, J. A. (2016). El planteamiento socioeducativo en el trabajo con personas mayores. El punto de vista de los profesionales. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(2), 315-328. https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.202681

Melero, J., y Buz. J. (2002). Modificación de los estereotipos sobre los mayores. Análisis del cambio de actitudes. Madrid: Imserso.

Pabón, D.K., Flórez, A.L., y Sanabria, L.M. (2019). Estereotipos sobre la población adulta mayor en tres grupos etarios de cuidadores de personas mayores dependientes. Actualidades en psicología, 33(127), 63-80. https://doi.org/10.15517/ap.v33i127.34291

Portela, A. (2016). Estereotipos negativos sobre la vejez en estudiantes de terapia ocupacional. Revista Argentina de Terapia Ocupacional, 2(1), 3-13 https://revista.terapia-ocupacional.org.ar/RATO/2016jul-res-art1.pdf

Rello, C.F., López, M.D., y Muñoz R.M. (2018). Estereotipos sobre la edad y el envejecimiento en estudiantes y profesionales de ciencias de la salud. Prisma social, 21(2), 108-122. https://revistaprismasocial.es/article/view/2425

Salvarezza, L. (2011). Psicogeriatría. Teoría y clínica. Buenos Aires: Paidós.

Sánchez Palacios, C. (2004). Estereotipos negativos hacia la vejez y su relación con variables sociodemográficas, psicosociales y psicológicas. Tesis doctoral. Universidad de Málaga.

Sánchez Palacios, C., Trianes, M.V., y Blanca, M.J. (2009). Estereotipos negativos hacia la vez y su relación con variables sociodemográficas en personas mayores de 65 años. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 44(3), 124-239. https://doi.org/10.1016/j.regg.2008.12.008

Sanhueza, J. (2016). Estereotipos sociales sobre la vejez en estudiantes mayores. Un estudio de caso. RIEJS, 3(1), 217-229. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/364

Sarabia, C.M., y Castanedo, C. (2015). Modificación de estereotipos negativos en la vejez en estudiantes de enfermería. Gerokomos, 26, 10-12. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Zarebski, G. (1999). Hacia un buen envejecer. Buenos Aires: Paidós.