Anxiety: emotional disturbance in health students during pandemic restrictions
Main Article Content
Abstract
Introduction: COVID-19 was one of the greatest crises that the population has suffered, causing illness and death, forcing confinement to try to stop this virus. It produced serious effects on mental health, including the presence of anxious processes among university students. Objective: Identify the emotional disturbance of an anxious type in students in the health area during the restrictions due to the COVID-19 pandemic, in 2021. Method: Descriptive, transversal. The sample was 350 university students. Administering a sociodemographic characterization sheet and the Manifest Anxiety Scale for University Students AMAS-C. Supported under the law regarding research in Mexican territory. Results: Female participation of 77.7%. Ages ranging between 18 and 38 years. 64.0% presented some type of emotional or physical affectation. 74.0% presented extreme global anxiety, where the distribution behaviors between men and women are similar. By dimensions, 94.4% presented significant restlessness and/or hypersensitivity, 78.3% extreme physiological anxiety, 33.4% significant exam anxiety and 24.3% expected levels of social concerns and/or stress. Conclusion: The confinement experienced by these students was identified as the main trigger for the presence of anxiety. It is important that educational, governmental and health authorities provide them with knowledge and tools to face serious situations that threaten their mental health.
References
Aguilar-Barojas, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48711206
Beck, A., Steer, R., & Brown, G. (1996). BDI-II. Beck Depression InventorySecond. Edition. Manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Espinosa, D. (2022). Análisis de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de medicina posterior al confinamiento por covid-19. Ciencia Latina, 6(5):893-02. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3150
Flores, R., Jiménez, S., Pérez, S., Ramírez, P., & Vega, C. (2010). Depresión y Ansiedad en Estudiantes Universitarios. Revista Electrónica De Psicología Iztacala, 10(2). Recuperado de https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19112
Hernández, J. (2020). Impacto de la COVID-19 sobre la salud mental de las personas. Medicentro Electrónica, 24(3), 578-594. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432020000300578&lng=es&tlng=es.
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Graw Hill Education.
Infante, C., Peláez, I., & Giraldo, L. (2021). Covid-19 y género: efectos diferenciales de la pandemia en universitarios. Revista mexicana de sociología, 83(spe), 169-196. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2021.0.60072
Izurieta-Brito, D., Poveda-Ríos, S., Naranjo-Hidalgo, T., & Moreno-Montero, E. (2022). Trastorno de ansiedad generalizada y estrés académico en estudiantes universitarios ecuatorianos durante la pandemia COVID-19. Revista de Neuro-Psiquiatría, 85(2), 86-94. DOI: https://doi.org/10.20453/rnp.v85i2.4226
Maldonado-de, A., Alemán-Castillo, S., Bezares-Sarmiento, V., Rodríguez-Castillejos, G., García-Oropesa, E., & Castillo-Ruíz, O. (2023). Estilo de vida en estudiantes universitarios durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 [Lifestyle in university students during confinement by COVID-19]. Revista médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 61(4), 466–473. https://doi.org/10.5281/zenodo.8200364
Mayo Clínic (2018). Trastornos de ansiedad. https://www.mayoclinic.org/es/diseases-conditions/anxiety/symptoms-causes/syc-20350961
Organización Mundial de la Salud (2024). Coronavirus. https://www.who.int/es/health-topics/coronavirus#tab=tab_1
Organización Panamericana de la Salud (s/a). Boletín Desastres N.131.- Impacto de la pandemia COVID-19 en la salud mental de la población. https://www.paho.org/es/boletin-desastres-n131-impacto-pandemia-covid-19-salud-mental-poblacion
Pérez, B., Valdés-García, K., Madrueño-Chavez, T., Gualajara-Valdés, J., & López, D. (2023). Salud mental en estudiantes durante la contingencia por COVID-19. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 14(1), 51-63. DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20230615-157
Pinargote, E., & Caicedo, L. (2019). La ansiedad y su relación en el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera de Psicología de la Universidad Técnica de Manabí. Espirales revista multidisciplinaria de investigación científica, 3(28). https://www.redalyc.org/journal/5732/573263327006/html/
Restrepo, J., Castañeda-Quirama, T., & Zambrano-Cruz, R. (2022). Estudio exploratorio sobre la ansiedad por la salud en universitarios colombianos durante el confinamiento por la pandemia del COVID-19 en el segundo semestre del 2020. Medicas UIS, 35(3), 41-53. DOI: https://doi.org/10.18273/revmed.v35n3-2022005
Reyes, R., Yépez, K., Cruz, N., Sánchez, R., Morales, N., & Fonseca, E. (2023). Covid-19 y su impacto en hábitos de consumo alimentario en estudiantes universitarios del estado de Veracruz. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 5509-5521. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4843
Reynolds, C., Richmond, B., & Lowe, P. (2007). AMAS Escala de ansiedad manifiesta en adultos. Estandarizada en México. México: Manual moderno.
Ríos, N., Jiménez, J., Frutos, D., Flores, O., Quiyono, E., e Islas, R. (2023). Ansiedad, depresión y bienestar espiritual en estudiantes universitarios durante el confinamiento por COVID-19. Unaciencia Revista de Estudios e Investigaciones, 16(30), 94-105. DOI: https://doi.org/10.35997/unaciencia.v16i30.703
Ruvalcaba, K., González, L., & Jiménez, J. (2021). Depresión y ansiedad en estudiantes de Medicina durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19. Investigación en educación médica, 10(39), 52-59. Disponible en https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.39.21342
Saravia-Bartra, M., Cazorla-Saravia, P., & Cedillo-Ramírez, L. (2020). Nivel de ansiedad de estudiantes de medicina de primer año de una universidad privada del Perú en tiempos de Covid-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(4), 568-573. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198
Sigüenza, W., & Vílchez, J. (2021). Aumento de los niveles de ansiedad en estudiantes universitarios durante la época de pandemia de la COVID-19. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(1). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572021000100012&lng=es&tlng=es.
Tavera-Fenollosa, L., & Martínez, C. (2021). Jóvenes universitarios y la Covid-19: una mirada desde la categoría de acontecimiento. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 66(242), 313-343.https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2021.242.78111
Torres, D., Rodríguez, S., Esquivel, M., Gómez, N., Torres, G., Núñez, J., Calderón, A., & Valdez G. (2022). Prevalencia de ansiedad, estrés, depresión e insomnio durante la pandemia COVID-19 en estudiantes universitarios de Zacatecas. Revista Enfermería Innovación y Ciencia, 2(2), 1-10.