Integral speech therapy evaluation protocol of the newborn and the relevance to the breastfeeding intervention
Main Article Content
Abstract
Countless studies carried out by different health areas demonstrate the benefits of exclusive breastfeeding (BF) and the harmonious growth of craniofacial structures for the proper subsequent development of oral functions such as breathing, swallowing and speech. Early intervention by the professional in speech therapy in Intensive Care Units (ICU) shows undeniable benefits as it promotes self-efficacy in the mother, breastfeeding and with it, the reduction of comorbidities in the baby, as well as the reduction of time for the implementation of the oral route. It is important to highlight the importance for the speech pathologist to have validated instruments that allow timely diagnoses and therefore effective treatments. This research is descriptive, with a mixed methodology and non-experimental design; Since it was oriented towards the verification of the validity of the content (external) of the EFIN Comprehensive Speech Therapy Assessment Protocol of the Newborn, also determining its relevance, as it is used as a guiding instrument within the role of the speech therapist in breastfeeding. For validity purposes in terms of sufficiency, relevance and clarity, the validation is carried out through the judgment of experts, with a panel made up of professionals from different Latin American countries, including Colombia, Peru, Chile, Brazil and Argentina, obtaining strong validity of the entire protocol, with a validity coefficient according to Aiken’s V statistical coefficient greater than 0.81. To measure the usefulness of the EFIN instrument in the approach to breastfeeding, a Likert-type survey is carried out observing homogeneous absolute frequencies that allowed us to see the instrument as a very useful tool, not only for breastfeeding but for all areas of neonatology in which the speech therapist participates. Keywords: Stomatognathic functions; communication; neonates; breastfeeding; speech therapy.
References
Abarzua, C.; Godoy, A.; Rubilar, M.; Silva, M.; Velasquez, M. & Bustos, L. (2019) Normalización escala Early Feeding Skills (EFS) en recién nacidos prematuros. Rev. Chil. Pediatría 90(5): 508–14. https://doi.org/10.32641/rchped.v90i5.1023
Aguilar, E.; Pérez, M.L.; Martín, M. & Romero, A.(2019) Rehabilitación de las alteraciones en la succión y deglución en recién nacidos prematuros de la unidad de cuidados intensivos neonatales. Bol. Méd. Hosp. Infant. México 75, 549. https://doi.org/10.24875/BMHIM.M18000001
Alfaro, E.(2018) Influencia de la lactancia materna en el desarrollo de maloclusiones en niños de 36 a 72 meses de edad en el colegio 6071 – República Federal de Alemania de Villa el Salvador.
Báez, C.; Blasco, R.; Martín, E.; Pozo, M.; Sánchez, A. & Vargas Hormigos, C.(2008) Validación al castellano de una escala de evaluación de la lactancia materna: el LATCH. Análisis de fiabilidad. Index Enferm. 17, 205–09.
Costas, M.; Santos, S.; Godoy, C. & Martell, M.(2006) Patrones de succión en el recién nacido de término y pretérmino. Rev. Chil. Pediatría 77. https://doi.org/10.4067/S0370-41062006000200014
Díaz, R.(2012) El-fonoaudiologo-en-la-unidad-de-cuidados-intensivos-neonatales.pdf [www.Document]. Disfagiaaldia.com. URL,https://logopediapop.files.wordpress.com/2018/02/elfonoaudiologo-en-la-unidad-de-cuidados-intensivosneonatales.pdf (accessed 9.14.20).
Fontana; Menis; Pesenti; Passera; Liotto; Mosca; Roggero & Fumagalli, F. (2018) Effects of early intervention on feeding behavior in preterm infants: A randomized controlled trial [www.Document]. Early Hum. Dev. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2018.04.016
Fujinaga, C.; Morales, S.; Zamberlan, N.; Castral, T.; Silva, A.; Scochi, C. & Lipina, S. (2013) Clinical validation of the Preterm Oral Feeding Readiness Assessment Scale. Rev. Lat. Am. Enfermagem 21, 140–45. https://doi.org/10.1590/S010411692013000700018
Leguízamo, P. & Antúnez de Mayolo, S.(2017) PROTOCOLO DE EVALUACIÓN DE LA TRIADA. autoreseditores.com, Lima, Perú.
Lopéz, Y. (2016) Función motora oral del lactante como estímulo de crecimiento craneofacial. Univ.Odontológica 35, 11.
Meza, J.; Garcés, S.; Reyes, D. & Duarte, L. (2020) Percepción sobre el rol del fonoaudiólogo en el área de motricidad oral en la unidad de cuidados intensivos neonatal. Pediatría 53, 23–9. https://doi.org/10.14295/rp.v53i1.161
Moya, M.P.(2015) Lactancia materna y su contribución al adecuado desarrollo del sistema estomatognático y sus funciones. Rev. Signos Fónicos.
Pedraza, P. & López, T. (2006) Desarrollo de la comunicación y del lenguaje: indicadores de preocupación 16.
Prats, M.; Segretin, M.; Fracchia, C.; Giovannetti, F.; Mancini, N. & Lipina. (2013) Desarrollo cognitivo infantil y prácticas maternas de crianza: implementación de una intervención con madres y niños de hogares con Necesidades Básicas Insatisfechas, (NBI) [www. Document]. URL http://www.psiencia.org/10/1/24 (accessed 9.14.20).
Rondón, M. & Meneses, G. (2011) Physiology of nutritive sucking in newborns and infants. Bol Med Hosp Infant Mex 68, 8.
Rondón, R.; Zambrano, G. & Guerra, M. (2012) Relación de la lactancia materna y el desarrollo Dento-Buco-Máxilo-Facial: Revisión de la literatura latinoamericana. Rev. Latinoam. Ortod.Odontopediatría 27.
Valles.; Vila.; García. & Casanova. (2018) Fiabilidad y validez del cuestionario observacional de las conductas de alimentación en neonatos prematuros (COCANP). Rev. Logop. Foniatría Audiol. 38,155–61. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.07.005
Velasco, K.; Delacruz, J.; León, V. & Lemus, Y.(2014) Rol del fonoaudiólogo en Unidades de Cuidados Intensivos Neonatales. Areté 14, 54–64.