Identification of digital gaps in a pandemic Experiences in undergraduate degrees at Universidad Nacional del Nordeste. Argentina.
Main Article Content
Abstract
The impact of the global health crisis caused by COVID-19 generated in the educational system an anticipated change from the “face-to-face” paradigm to the “virtual” one whose impact seems to be more forceful depending on whether students and teachers have sufficient resources available as to access the necessary infrastructure that guarantees the right to education. The article set out to investigate the fundamental digital competencies of university students from a public institution through the creation of a sample of students taking two different undergraduate courses. The applied methodology was descriptive transversal type. An online instrument was designed which was answered by 56 students. Data was processed for descriptive statistical processing, could be quantitatively inferred and individuals characterized in relation to certain aspects that affect a digital divide typology: connectivity, availability of relevant communication and computer equipment, and knowledge of synchronous and asynchronous tools in a learning environment or virtual classroom. The main results indicate that there are gaps in use and access. The average number of computers per home was 1.5 (SD of 0.92) for an average of 4.1 (DS of 2.24) people living together. 47% of students reported regular or poor connectivity, while 67% reported accessibility issues to the institutional virtual classroom, despite 66% reporting how to manage them. 83% of teachers used digital platforms complementary to institutional ones. The article enables its replication in other educational areas (for example, in the teaching sector, administrative and teacher personnel), strengthening projects in information and communication technologies to have trained human capital in the face of possible emerging ones.
References
Campos Posada, Raúl, Gloria Elisa Campos Posada, and Elmys Escribano Hervis (cords). (2019), "La Educación Superior contemporánea en entornos digitales.", Universidad Autónoma de Coahuila http://www.investigacionyposgrado.uadec.mx/libros/2019/2019LaEducacionSuperior.pdf
CEPAL La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19, https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Cotino Hueso, Lorenzo. (2020) "La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus." Revista de educación y derecho, Education and Law Review 21: 6. DOI 10.1344/REYD2020.21.31283
Cueva Gaibor and Diego Abraham (2020). "La tecnología educativa en tiempos de crisis." Conrado 16.74: 341-348. Recuperado en 24 de enero de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300341&lng=es&tlng=es
Duk, Cynthia, and F. Javier Murillo. "El Derecho a la Educación es el Derecho a una Educación Inclusiva y Equitativa." Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva 14.2 (2020): 11-13. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
García-Peñalvo, Francisco José, et al. "La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19." (2020). Revista Gestor Online, 21. Recuperado a partir de https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202112.
Juanes Giraud, Blas Yoel, Omar Ricardo Munévar Mesa and Henry Cándelo Blandón. "La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia." Conrado 16.76 (2020): 448-452. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500448
Maldonado Gómez, Gabriel, Maria de los Ángeles Miró, Ana Elizabeth Stratta, Antonio Barreda Mendoza and Lara
Zingaretti (2020). La educación superior en tiempos de Covid-19: análisis comparativo México-Argentina. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Seguridad y Salud en el Trabajo - GISST, 2(2), 35-60. https://doi.org/https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79
Mariño, Sonia I. and Viviana R Bercheñi. (2020): "Identificación de brechas digitales en pandemia: dos experiencias de grados superiores en la disciplina Informática." Mendive. Revista de Educación 18.4 910-922. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S181576962020000400910
Mendoza-Ruano, Juan-José, and Jorge Caldera-Serrano. (2014): "Umbrales para la determinación de la brecha digital: comparativa entre regiones desarrolladas." Transinformação 26.2 125-132. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010337862014000200125&script=sci_arttext&tlng=es
Navarro, Dulce Angélica Gómez, et al. "La brecha digital una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México." Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento 6.16 (2018): 49-64. DOI: https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
Quintero-Corzo, Josefina, Raúl Ancízar Munévar-Molina, and Fabio Ignacio Munévar-Quintero. (2015) "Nuevas tecnologías, nuevas enfermedades en los entornos educativos." Revista Hacia la Promoción de la Salud, 20.2 (2015): 13-26. DOI: 10.17151/hpsal.2015.20.2.2
López Ramírez, Mónica and Santiago Andrés Rodríguez. (2020) "Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia ¿continuar, interrumpir o desistir?." En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 103-108). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Trujillo Sáez, Fernando and Manuel Fernández Navas. (2020). "Escenarios de Evaluación en el contexto de la pandemia por la Covid-19: La opinión del profesorado." Santilla Lab, ISBN 978 84 680 6357 7
UNESCO (2020 a), COVID-19 Educational Disruption and Response, UNESCO, https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures UNESCO (2020 b). Distance learning solutions, UNESCO, Marzo 2020, Acceso en https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-schoolclosures/solutions
UNICEF (2020). El nuevo coronavirus y el derecho a la educación, 5.3.2020, https://www.unicef.es/educa/blog/nuevo-coronavirus-derecho-educacion