Gestão da Qualidade e Inteligência Artificial na Administração Pública: teoria e tendências na investigação científica

Gestão da Qualidade e Inteligência Artificial na Administração Pública: teoria e tendências na investigação científica

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Rosbym Mónico Padilla Ávila
José Jairo Nuñez Calix

Resumo

State institutions face important modernization challenges due to the demand for quality goods and services, and the need to improve their productivity. Raising awareness among managers about the importance of implementing quality management systems incorporating Artificial Intelligence to improve is essential, since by their nature, they need to achieve standards of efficiency, transparency and responsiveness to meet citizen needs, contribute to solving problems, and face challenges such as resistance to change, bureaucracy and corruption, which hinder continuous improvement and interaction between citizens and the State. The objective of this article is to generate a theoretical framework on Public Administration, Quality Management and Artificial Intelligence, based on the scientific study of these topics, identifying relevant topics, main authors, outstanding publications, countries with the highest academic production, predominant keywords and methodologies used. A mixed approach was used, applying scientometric analysis, systematic literature review, phenomenology, hermeneutic analysis to databases and high-impact scientific articles from the Web of Science (WOS), Scopus and Google Scholar platforms. The research facilitates the understanding of the subject and can serve as input for future research to improve Public Administration. The results, discussions and conclusions reveal the need to adopt disruptive and innovative ontological and epistemological approaches that allow us to better address the challenges and trends of this discipline, and define strategies aimed at strengthening it in order to meet the demands of society.

Referências

Aguagallo, R., Jiménez, J., Calle, A. y Alarcón, N. (2018). Gestión de la calidad en la administración pública. Contribuciones a la Economía. 16 (3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9038487

Almeida Cerreda, M. (2010). Transparencia, buenas prácticas y gestión de la calidad en la actividad de la Administración Pública gallega. Universidad de Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 19(2). Obtenido de https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/7953

Aranibar-Ramos, E., Salinas-Gainza, F. y Seguil-Ormeño, N. (2023). Explorando tendencias del devenir público: cienciometría y revisión sistemática. Universitas. Revista de ciencias sociales y humanas, 39. https://doi.org/10.17163/uni.n39.2023.05

Arnau Sabatés, L. y Sala Roca, J. (2020). La revisión de la literatura científica: Pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2020/222109/revliltcie_a2020.pdf

Arráez, M., Calles, J. y Moreno de Tovar, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. SAPIENS, 7(2). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152006000200012

Barrios, S., Escoriza T. y Mesa, G. (2014). Gestión de la calidad en la administración pública. Revista Técnica Administrativa, 13(59). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?-codigo=5684360

Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (CLAD) (2008). Carta Iberoamericana de calidad en la gestión pública. https://clad.org/wp-content/uploads/2020/07/Carta-Iberoamericana-de-Calidad-en-laGestion-Publica-06-2008.pdf

CLAD. (2020). Carta Iberoamericana de Inteligencia Artificial en la Administración Pública https://clad.org/wp-content/uploads/2023/11/CIIA-ES-11-2023.pdf

Criado, J. (2021). Inteligencia artificial (y Administración Pública). EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad, 20. https://doi.org/10.20318/eunomia.2021.6097

De la Riva, E. (2019). Liderazgo y gestión de calidad en la administración pública del gobierno local Puno-2018. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/13429

Estupiñán Ricardo, J., Leyva Vázquez, M. Y., Peñafiel Palacios, A. J., y El Assafiri Ojeda, Y. (2021). Inteligencia artificial y propiedad intelectual. Revista Universidad y Sociedad, 13(S3), 362-368. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2490/2445

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones, 7(1). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Galindo Camacho, M. (2000). Teoría de la Administración Pública. https://www.rpguayaquil.gob.ec/wpcontent/uploads/2022/04/TEORIA-DE-LA-ADMINISTRACION-PUBLICA.pdf

García Llontop, J. (2012). Análisis de los sistemas de gestión de calidad y la administración pública en la Presidencia del Consejo de Ministros-2011. Universidad Nacional de Ingeniería. https://repositorio.uni.edu.pe/handle/20.500.14076/1385

González Ortiz, B. (1987). Positivismo y funcionalismo: Algunas implicaciones para el estudio y la enseñanza de la administración pública en Puerto Rico. Revista de Administración Pública, 19(2). https://revistas.upr.edu/index.php/ap/article/view/14198

Hernández Sampieri, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. https://drive.google.com/file/d/0B7fKI4RAT39QeHNzTGh0N19SME0/viewresourcekey=0Tg3V3qROROH0Aw4maw5dDQ

Hernández, N. (2016). Nuevos enfoques epistemológicos para la Administración Pública. Intersticios sociales (12). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-49642016000200011

He, K., Zhang, X., Ren, S. & Sun, J. (2015). Deep Residual Learning for Image Recognition. https://doi.org/10.48550/arXiv.1512.03385

ISO 9001 (2015). Sistemas de gestión de la calidad-Requisitos: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es

Malvicino, G. (2001). La Gestión de la Calidad en el ámbito de la Administración Pública. Potencialidades para un cambio gerencial. https://top.org.ar/ecgp/FullText/000000/MALVICINO,%20Guillermo%20-%20La%20gestion%20de%20la%20calidad.pdf

Meier, K. y O´Toole, K. (2002). Public management and organizational performance: the effect of managerial quality. Journal Of Policy Analysis and Management, 21(4), 629-643.https://sci-hub.st/https://www.jstor.org/stable/3326014

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Muñoz Machado, A. (1999). La gestión de calidad total en la administración pública. Ediciones Díaz de Santos. https://books.google.hn/books/about/La_gesti%C3%B3n_de_calidad_total_en_la_admin.html?id=tPSDtdQ86CkC&redir_esc=y

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE). (2024). La OCDE actualiza sus Principios sobre la IA. https://www.cuatrecasas.com/es/spain/propiedad-intelectual/art/ocde-actualiza-principios-ia

Olssen, M. & Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: from the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3). https://doi.org/10.1080/02680930500108718

Pereda, F. (2021). El Sistema de Gestión de la Calidad y su Influencia en la Gestión por Procesos de la Administración Pública. Revistas de investigación Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 24(48). https://doi.org/10.15381/gtm.v24i48.21828

Reyes D., Cadena, A. y Rivera, G. (2022). El Sistema de Gestión de Calidad y su relación con la innovación. Inter Disciplina, 10(26). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-57052022000100217

Ruiz López, J. y Parrado Díez, S. (1999). La gestión de la calidad total en la Administración Pública: Mímesis y Némesis. Revista Vasca de Administración Pública, 54. https://doi.org/10.47623/ivap-rvap.54.1999.06

Ruiz-Coronel, A., Jiménez, J. y Carrillo-Calvet, H.. (2019). Análisis cienciométrico de la producción científica del Instituto Nacional de Cancerología. Gaceta Médica de México. http://dx.doi.org/10.24875/GMM.19005103

Tamayo, N. (2023). La Administración Pública como ciencia social: su naturaleza multi, intra y transdisciplinar. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000300026#aff1

United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2023). World Public Sector Report 2023. https://doi.org/10.18356/9789213585023

Valencia, M. (2022). Efectividad de la gestión pública a través de la planificación estratégica. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3473

Van Slyke, D. (2003). The mythology of privatization in contracting for social services. Public Administration Review, 63(3), 296-315. https://doi.org/10.1111/1540-6210.00291

Ventura, R. (2014). Impacto de la implantación de modelos de gestión de calidad y excelencia en la administración pública: caso de República Dominicana. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 59, 221-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357533691008