Autonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivation

Autonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivation

Main Article Content

Carla Salazar-Ayala
Gabriel Gastélum-Cuadras
Elisa Huéscar Hernández
Juan Antonio Moreno-Murcia

Abstract

The present study tests the predictive relationship of teacher’s autonomy support on student resilience through a cognitive-social model of motivation. A total of 1149 students participated (52% male and 48% female) from fifth (n = 566) and sixth grade (n = 583) from elementary schools in the State of Chihuahua, Mexico. With a range of 10 and 13 years (M = 10.51; SD = .67). A positive prediction of autonomy support on resilience, through the mediator’s basic psychological needs, autonomous motivation, cooperation and affiliation was confirmed. Data reveal that fostering autonomy support is related to students' psychosocial well-being, strengthening adaptive and resilient behavior in the face of adversity. This predictive design is an important guide for the preparation and interventions that work on resilience, as well as cooperativity and affiliation, with strategies of autonomy support.

References

Abualkibash, S. K., & Lera Rodríguez, M. J. (2017). Resilience and basic psychological needs among Palestinian school students. Bioscience Biotechnology Research Communications, 10 (3), 346-353. doi: https://doi.org/10.21786/bbrc/10.3/2

Aibar, A., Julián, J. A., Murillo, B., García-González, L., Estrada, S., & Bois, J. (2015). Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 155-161.

Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Martínez-Molina, M. (2016). Modelo de predicción de la satisfacción y diversión en Educación Física a partir de la autonomía y el clima motivacional. Universitas Psychologica, 15(2), 39-49. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.mpsd

Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming, 3rd edition. Abingdon: Routledge.

Chang, Y. K., Chen, S., Tu, K. W., & Chi, L. K. (2016). Effect of autonomy support on self-determined motivation in elementary physical education. Journal of Sports Science & Medicine, 15(3), 460-466.

Cheon, S. H., & Reeve, J. (2015). A classroom-based intervention to help teachers decrease students’ amotivation. Contemporary Educational Psychology, 40, 99-111. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.06.004

Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74-88.

Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2019). An intervention to help teachers establish a prosocial peer climate in physical education. Learning and Instruction, 64, 101223.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134. doi: https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6

Ferriz, R., González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 1-10.

Fin, G., Baretta, E., Moreno-Murcia, J. A., & Nodari J., R. J. (2017). Autonomy support, motivation, satisfaction, and physical activity level in physical education class. Universitas Psychologica, 16(4), 88-99.

doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.asms

Fin, G., Moreno-Murcia, J. A., León, J., Baretta, E., & Nodari Júnior, R. J. (2019). Teachers’ interpersonal style in physical education: Exploring patterns of students’ self-determined motivation and enjoyment of physical activity in a longitudinal study. Frontiers in Psychology, 9, 2721. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02721

Franco A., E., & Coterón, J. (2018). Influencia de la viabilidad percibida por los profesores en el desarrollo de estrategias motivacionales sobre la motivación del alumnado en clase Educación Física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20 (2), 235-255. doi: https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.235-255

Gaxiola, J. C., González, S. y Contreras, Z. (2012). Influencia de la resiliencia, metas y contexto social en el rendimiento académico de bachilleres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 164-181.

González-Arratia L. F., N. I., Domínguez E., A. C., & Valdez M., J. C. (2017). Autoestima como mediador entre afecto positivo-negativo y resiliencia en una muestra de niños mexicanos. Acta Universitaria, 27(1), 88-94. doi: https://doi.org/10.15174/au.2017.1140

González-Arratia L. F., N. I., Valdez M., J. L., & Zavala B., Y. C., (2008). Resiliencia en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(1), 41-52.

Gras, M. E., Font-Mayolas, S., Baltasar, A., Patiño, J., Sullman M., J.M., & Planes, M. (2019). The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) amongst Young Spanish Adults. Clínica y Salud, 30(2), 73-79. doi: https://doi.org/10.5093/clysa2019a11

Hagger, M. S., Hardcastle, S. J., Chater, A., Mallett, C., Pal, S., & Chatzisarantis, N. L. D. (2014). Autonomous and controlled motivational regulations for multiple health-related behaviors: between-and within-participants analyses. Health Psychology and Behavioral Medicine: An Open Access Journal, 2(1), 565-601. https://doi.org/10.1080/21642850.2014.912945

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis (8th ed.). Boston: Cengage.

Hernández, M. A., Silveira T., Y., & Moreno-Murcia, J. A. (2015). Adquisición de las competencias profesionales según el soporte de autonomía, mediadores psicológicos y motivación. Bordón Revista de Pedagogía, 67(4), 61-72.

Hershberger, S. L. (2006). The problem of equivalent structural models. En G. R. Hancock, y R. O. Mueller (Eds.), Structural equation modeling: a second course (pp. 13-42). Greenwich, CT: Information Age Publishing.

Kirk, D. (2010). Physical education Futures. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203874622

Krause, A. E., North, A. C., & Davidson, J. W. (2019). Using self-determination theory to examine musical participation and well-being. Frontiers in Psycholology, 10, 405. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00405

Leyton-Román, M., Núñez, J. L., & Jiménez-Castuera, R. (2020). The Importance of Supporting Student Autonomy in Physical Education Classes to Improve Intention to Be Physically Active. Sustainability, 12(10), 4251. doi: https://doi.org/10.3390/su12104251

Lim, B. S. C., How, Y. M., Tan, S. H, Wang, C. K. J., & Kamarova, S. (2016). Adolescents’ self-determination profiles in physical education: Introjection and its implications. International Sports Studies, 38(2), 4-20.

Loewnthal, K.M. (1996). An introduction to psychological tests and scales. London: UCL Press.

Manzano, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019). El modelo de responsabilidad personal y social (MRPS) en las diferentes materias de la educación primaria y su repercusión en la responsabilidad, autonomía, motivación, autoconcepto y clima social. Journal of Sport and Health Research, 11(3), 273-288.

Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In Search of Golden Rules: Comment on Hypothesis-Testing Approaches to Setting Cutoff Values for Fit Indexes and Dangers in Overgeneralizing Hu and Bentler's (1999) Findings. Structural Equation Modeling, 11(3), 320-341.

Merino-Barrero, J. A., Valero-Valenzuela, A., Pedreno, N. B., & Fernandez-Río, J. (2019). Impact of a sustained TPSR program on students’ responsibility, motivation, sportsmanship, and intention to be physically active. Journal of Teaching in Physical Education, 39(2), 247-255. doi: https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0022

Moè, A., & Katz, I. (2020). Self-compassionate teachers are more autonomy supportive and structuring whereas self-derogating teachers are more controlling and chaotic: The mediating role of need satisfaction and burnout. Teaching and Teacher Education, 96, 103173. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103173

Montero-Carretero, C., & Cervelló, E. (2020). Teaching styles in physical education: a new approach to predicting resilience and bullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), e17010076-e17010076. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph17010076

Moreno-Murcia, J. A., Huéscar H., E., & Ruiz G., L. (2019). Capacidad predictiva del apoyo a la autonomía en clases de educación física sobre el ejercicio físico. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(1), 30-37. doi: https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n1.4

Moreno-Murcia, J. A., Huéscar H., E., & Ruiz, L. (2018). Perceptions of controlling teaching behaviors and the effects on the motivation and behavior of high school physical education students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(10), 2288. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph15102288

Moreno-Murcia, J., Huéscar, E., Andrés-Fabra, J., & Sánchez-Latorre, F. (2020). Adaptación y validación de los cuestionarios de apoyo a la autonomía y estilo controlador a la educación física: relación con el feedback. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 21(1), 1-16. doi: https://doi.org/10.29035/rcaf.21.1.3

Nájera L., R. J. N., Núñez E., O. N., Candia L., R., López A., S. J., Islas G., S. A., & Guedea D., J. C. (2020). how is my teaching? teaching styles among Mexican physical education teachers. Movimento (Porto Alegre), e26058-e26058.

Navarro-Patón, R., Cons-Ferreiro, M., Díaz-Liz, C., & Gili-Roig, C. (2019a). Análisis de las preferencias de interacción social en educación física del alumnado Gallego en función de la edad, género y etapa educativa. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 14(2), 160-165.

Navarro-Patón, R., Rodríguez-Fernández, J. E., & Peixoto-Pino, L (2019b). Preferencias de interacción social en educación física de escolares de Educación Primaria y Secundaria de Lugo: un estudio descriptivo. TRANCES. Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 1, 601-620.

Nishimura, T., and Suzuki, T. (2016). Basic psychological need satisfaction and frustration in Japan: controlling for the big five personality traits. Japanese Psychological Research, 58, 320–331. doi: https://doi.org/10.1111/jpr.12131

Notario-Pacheco, B., Solera-Martínez, M., Serrano-Parra, M. D., Bartolomé-Gutiérrez, R., García-Campayo, J., & Martínez-Vizcaíno, V. (2011). Reliability and validity of the Spanish version of the 10-item Connor-Davidson Resilience Scale (10-item CD-RISC) in young adults. Health and Quality of Life Outcomes, 9(1), 63.

Nunnally, J. C. (1978). An overview of psychological measurement. Clinical Diagnosis of Mental Disorders, 97-146.

Nunnally & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory.

Ortega V., G., Robles R., J., Abad R., M. T., Duran G., L. J., Franco M., J., Jiménez S., A. C., & Fuentes-Guerra, F. J. G. (2019). Las preferencias de interacción social en las Escuelas Socio deportivas de Baloncesto de la Fundación Real Madrid. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 101-106. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62992

Pérez-González, A. M., Valero-Valenzuela, A., Moreno-Murcia, J. A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Systematic Review of Autonomy Support in Physical Education. Apunts. Educación Física y Deportes, 4(138), 51-61. doi: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/4).138.04

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879-903. doi: https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879

Quisbert G., M.M. (2014). Capacidad resiliente en niños y niñas de 9 a 12 años que pertenecen a familias monoparentales de la unidad educativa "General Esteban Arce". Revista de Investigación Psicológica, (11), 43-66.

Ramírez, A. A., & Chel, H., D. E. (2019). Análisis de la Reforma Educativa en México, desde la perspectiva de Educación Física. Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-17. doi: https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.2

Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational psychologist, 44(3), 159-175. doi: https://doi.org/10.1080/00461520903028990

Reeve, J., Cheon, S. H., & Yu, T. H. (2020). An autonomy-supportive intervention to develop students’ resilience by boosting agentic engagement. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 1-14. doi: https://doi.org/10.1177/0165025420911103

Roth, G., Assor, A., Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The emotional and academic consequences of parental conditional regard: Comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental Psychology, 45(4), 1119.

Ruiz, L. M., Graupera, J. L., & Mata, E. (2004). Preferencias participativas en educación física de los chicos y chicas de la educación secundaria mediante la «escala GR de participación social en el aprendizaje». Motricidad. European Journal of Human Movement, 12, 151-168

Ruiz, L. M., Graupera, J. L., Moreno, J. A., & Rico, I. (2010). Social Preferences for learning among adolescents in secondary Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 29, 3-20.

Ruiz Q., M., Moreno-Murcia, J. A., & Vera L., J. A. (2015). Del soporte de autonomía y la motivación autodeterminada a la satisfacción docente. European Journal of Education & Psychology, 8(2).

Ryan R.M., & Deci E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation development and wellness. New York: The Guilford Press.

Salazar, C. & Gastélum, G. (2020) Apoyo a la autonomía en Educación Física. Una aproximación en la ciudad de Chihuahua. Revista de Ciencias del Ejercicio, 15 (2), 32-42.

Secretaria de Educación Pública SEP (2017) Aprendizajes clave para la educación integral. Educación Física. Educación básica. Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación.

Sevil S., J., Aibar., A., García G., L., & Abós, Á. (2017). El clima motivacional del docente de Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumnado? RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (31), 98-102.

Soler, M., Meseguer, M., & García-Izquierdo, M. (2016). Propiedades psicométricas de la versión española de la escala de resiliencia de 10 ítems de Connor-David - son (CD-RISC 10) en una muestra multiocupacional. Revista Latinoamericana de Psicología, 48(3), 159-166. doi: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.09.002

Teixeira, P. J., Carraça, E. V., Markland, D., Silva, M. N., & Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: a systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 78.

Tessier, D., Sarrazin, P., & Ntoumanis, N. (2010). The effect of an intervention to improve newly qualified teachers’ interpersonal style, students motivation and psychological need satisfaction in sport-based physical education. Contemporary Educational Psychology, 35(4), 242-253.

Trigueros, R., Aguilar P., J. M., Navarro, N., Bermejo, R., & Ferrándiz, C. (2020). Validación de la escala de resiliencia en Educación Física. Sportis, 6(2), 228-245. doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5245

Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179-20.

Williams, J., & MacKinnon, D. P. (2008). Resampling and distribution of the product methods for testing indirect effects in complex models. Structural Equation Modeling: a Multidisciplinary Journal, 15(1), 23-51.

Zanetti, M. C., Feltran, G. N., Polito, L. F. T., Días, H. M., Neves, A. N., & Brandão, M. R. F. (2017). An intervention program on motivation and psychological needs in physical education. Revista de Psicología del Deporte, 26(4), 34-38.

Zueck E., M. C., Ramírez G., A. A., Rodríguez V., J. M., & Irigoyen G., H. E. (2020). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 33-40. doi: 10.47197/retos.v37i37.6902