Psychometric development and validation of a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults
Main Article Content
Abstract
This study developed and psychometrically validated a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults, based on Griffiths’ theoretical model (2005). Using a sample of 385 participants, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. An initial seven-factor structure explained 62% of the total variance. The final confirmatory model retained five factors, with marginally acceptable fit and high internal consistency (α = 0.945). The scale identifies key behavioral patterns of video game addiction such as gaming-related impulsivity and pleasure, displacement of responsibilities, withdrawal-related anxiety and irritability, aggression, and intrusive thoughts. These findings enhance understanding of the disorder and support early diagnosis and the design of culturally adapted interventions. The scale proves to be valid, reliable, and useful for clinical, educational, and research applications in Colombian youth populations.
References
Ato, M., López, J. J., & Pardo, A. (2013). Diseño y validación de instrumentos de medida. Psicothema, 25(3), 289-296. https://www.psicothema.com/pdf/1063.pdf
Bisso-Machado, R. (2023). Videogames como ferramenta de divulgação científica y cultural: Los videojuegos como herramienta de comunicación científica y cultural. Revista de Investigación Científica y Tecnológica, 26(1). https://doi.org/10.17151/rasv.2024.26.1.8
Carbonell, X. (2020). El diagnóstico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y la CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos. Papeles del Psicólogo / Psychologist Papers, 41(3), 211-218. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935
Chahín-Pinzón, N., & Briñez, B. L. (2018). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Adicción a Internet y a los Videojuegos para Adolescentes. Universitas Psychologica, 17(4). https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-4.ppca
Chiner, E. (2010). Fiabilidad y validez en los instrumentos de medida. En Tema 5: Fiabilidad (pp. 1-10). RUA. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/19380/23/Tema%205-Fiabilidad.pdf
Chóliz, M. (2011). Dependencia a los videojuegos en la adolescencia: características y criterios diagnósticos. https://1library.co/article/dependencia-videojuegos-baseste%C3%B3ricos-cient%C3%ADficas.yngvdo1l
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2020). Encuesta de Consumo Cultural - ECC - 2020 - Colombia. https://microdatos.dane.gov.co/index.php/catalog/691
DFC Intelligence. (2020). Global Video Game Consumer Segmentation. https://www.dfcint.com/dossier/global-video-game-consumer-population/
Domínguez-Lara, S. (2016). El coeficiente alfa de Cronbach: una revisión. Redalyc. https://www.redalyc.org/pdf/993/99315569010.pdf
Entertainment Software Association. (2022). Essential Facts About the Computer and Video Game Industry. https://www.theesa.com/data-insights/
García-Naveira Vaamonde, A., Jiménez Toribio, M., Teruel Molero, B., & Suárez, A. (2018). Beneficios cognitivos, psicológicos y personales del uso de los videojuegos y esports: una revisión. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y el Ejercicio Físico, 3(2), 1-14. https://doi.org/105093/rpadef2018a15
González-Bueso, V., Santamaría, J. J., Fernández, D., Merino, L., Montero, E., & Ribas, J. (2018). Internet gaming disorder in adolescents: Personality, psychopathology and evaluation of a psychological intervention combined with parent psychoeducation.
Frontiers in Psychology, 9, 787. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29892241/
Granero, R. (2022). Comorbilidad: el caso de la adicción a los videojuegos y el trastorno de juegos de apuestas. Divulga UAB - Revista de Difusión de la Investigación de la Universidad. https://www.uab.cat/web/detalle-noticia/comorbilidad-el-caso-de-laadiccion-a-los-videojuegos-y-el-trastorno-de-juegos-de-apuestas-1345680342040.html?noticiaid=1345854282266
Griffiths, M. D. (2005). A “components” model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197. https://doi.org/10.1080/1465989050011436
Griffiths, M. D. (2005). Adicción a los videojuegos: una revisión de la literatura. Psicología Conductual, 13(3), 445-462. https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2020/04/08.Griffiths_13-3oa-1.pdf
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Méndez Martínez, C., & Rondón Sepúlveda, M. A. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197–205. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000100014
Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
Montoya Suárez, O. (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados: Caso de estudio. Scientia et Technica, 13(35), 281-286. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000100014
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2012). Desarrollo humano (12ª ed.). McGraw-Hill.
Rausell, Dr. (2018). Adicción a los videojuegos en adolescentes: Un problema creciente en la sociedad española. Clínica Jaime I Catarroja. https://clinicajaimeicatarroja.com/blog/adiccion-a-los-videojuegos
Rodríguez Rodríguez, M., & García Padilla, F. M. (2021). El uso de videojuegos en adolescentes. Un problema de salud pública. Enfermería Global, 20(2), 557-591. https://doi.org/10.6018/eglobal.438641
Salas-Blas, E., Merino-Soto, C., Chóliz, M., & Marco, C. (2017). Análisis psicométrico del test de dependencia de videojuegos (TDV) en población peruana. Universitas Psychologica, 16(4). https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.aptd
Soper, W. B., & Miller, M. J. (1983). Junk-time junkies: An emerging addiction among students. School Counselor, 31(1), 40-43.
UNICEF. (2020). Adolescentes y tecnología: ¿Cómo la utilizan? https://www.unicef.es/noticia/adolescentes-y-tecnologia-como-la-utilizan
