Classroom Methodology as a Protective Factor Against Early School Leaving: Analysis of Educational Support Measures in Secondary Education

Classroom Methodology as a Protective Factor Against Early School Leaving: Analysis of Educational Support Measures in Secondary Education

Main Article Content

Eva María González Barea
Abraham Bernárdez Gómez
María Jesús Rodríguez Entrena
María Trinidad Cutanda López

Abstract

Early school leaving in secondary education poses a major challenge with significant social and economic implications both in Spain and internationally. Given its multicausal nature and its association with the risk of social exclusion, comprehensive and multidimensional interventions are required. This study focuses on the school dimension to explore whether curriculum design and, particularly, classroom methodology act as protective factors within educational support measures. Using a mixed-methods approach, it analyzes the Comprehensive Learning Program, Occupational Classroom, Basic Vocational Training, and Professional Training Program in the Region of Murcia through interviews, questionnaires, and discussion groups with teachers, administrators, professionals, and students. Findings reveal that curricular development based on inclusive, practice-oriented, and contextualized methodologies contributes significantly to the educational and social reengagement of students with trajectories of school failure, underscoring the pedagogical importance of a supportive classroom environment with high expectations.

References

Adame, M. T., y Salvà, F. (2010). Abandono escolar prematura y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. Revista de Educación, 351, 185–210.

Arnal, E., Echazarra, A., Burtz, S., Sanguino, I., y Kools, M. (2023). Propuestas para un plan de acción para reducir el abandono escolar temprano en España. OCDE.

Bermejo, B., y Ballesteros, R. (2017). Manual de didáctica general para maestros de Educación Infantil y Primaria. Madrid: Pirámide.

Bernárdez-Gómez, A., González-Barea, E. M., y Rodríguez-Entrena, M. J. (2021). Educational re-engagement programs and measures in the Region of Murcia. An approach to their understanding. International Journal of Sociology of Education, 10(3), 246–270.

Bernárdez-Gómez, A., González-Barea, E. M., y Rodríguez-Entrena, M. J. (2022). Narrative perspective of the school trajectory of at-risk students. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(11), 112–128. https://doi.org/10.26803/ijlter.21.11.7

Bielby, G., Judkins, M., O’Donnell, L., y McCrone, T. (2012). Review of the curriculum and qualification needs of young people who are at risk of disengagement. NFER Research Programme: From education to employment. Slough: NFER.

Bonnet, J., & Murtin, F. (2024). Why do students leave school early in OECD countries? The role of regional labor markets and school policies. Journal of Regional Science, 64, 277–307. https://doi.org/10.1111/jors.12671

Bozu, Z., y Arànega, S. (2018). ¿Hacia dónde va la formación inicial de los maestros y maestras? Propuestas de mejora desde la perspectiva de los formadores de formadores.

Brown, C., Olmos, P., Costa, I., & Gairín, J. (2021). Introduction to the special issue: A conceptual framework for researching the risks to early leaving. Journal of Education and Work, 34(7–8), 723–739.

de Toro, X., Sotomayor Barros, B., Saracostti Schwartzman, M., Rossi Cordero, A., & Lara, L. (2021). Plataforma online de evaluación de compromiso escolar, versión 3.0: Avance hacia un sistema de protección de las trayectorias educativas. European Journal of Education and Psychology, 14(2), 1–29. https://doi.org/10.32457/ejep.v14i2.1739

Díaz-Gibson, J., Longás, J., Prats, M. A., Ojando, E., y Riera, J. (2018). Tejiendo los hilos del éxito escolar. Hacia un modelo interconectado para impulsar el éxito de nuestros estudiantes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 185–205.

Escudero Muñoz, J. M. (1999). Diseño, desarrollo e innovación del curriculum. Madrid: Síntesis.

Escudero Muñoz, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa. ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 1(1), 1–24.

Escudero Muñoz, J. M., y Rodríguez-Entrena, M. J. (2016). Riesgo, fracaso y abandono escolar temprano: Mejorar la comprensión, las políticas y las prácticas. En J. M. Escudero Muñoz (Ed.), Inclusión y exclusión educativa: Realidades, miradas y propuestas (pp. 77–111). Valencia: Nau Llibres.

European Commission/EACEA/Eurydice y Cedefop. (2015). Tackling early school leaving from education and training in Europe. Strategies, policies and measures. Luxembourg: Publication Office of the European Union.

Fernández Batanero, J. M. (2011). A la búsqueda de elementos diferenciadores que aumentan los resultados y las expectativas de alumnos en riesgo de exclusión educativa. Revista de Educación, 355, 309–330.

Gómez Hurtado, I., y García Prieto, F. J. (2017). Manual de didáctica. Aprender a enseñar. Madrid: Pirámide.

González Barea, E. M., Rodríguez-Entrena, M. J., y Bernárdez-Gómez, A. (2024). Analysis of the design and curricular practices in an educational re-engagement program. European Journal of Educational Research, 13(3), 1093–1105. https://doi.org/10.12973/eu-jer.13.3.1093

González Barea, E. M., Calvo López, A., y Bernal Galindo, R. (2009). El curriculum y la enseñanza, ¿qué se enseña y cómo al alumnado en situación de riesgo de exclusión? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(3), 157–173.

González González, M. T. (2015). Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 158–176.

González González, M. T. (2021). Procesos de desenganche de los estudiantes con su educación y programas de reenganche. Un marco para su investigación. En M. T. González González & E. González Barea (Eds.), Programas de reenganche educativo y/o formativo. Condiciones organizativas, currículum y evaluación (pp. 15–35). Barcelona: Octaedro.

González González, M. T., y González Barea, E. (2021). Programas de reenganche educativo y/o formativo. Condiciones organizativas, currículum y evaluación. Barcelona: Octaedro.

González González, M. T., y San Fabián, J. L. (2018). Buenas prácticas en medidas y programas para jóvenes desenganchados de lo escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 41–60.

González-Rodríguez, D., Vieira, M. J., & Vidal, J. (2019). Factors that influence early school leaving: A comprehensive model. Educational Research, 61(2), 214–230. https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1596034

Instituto Nacional de Estadística. (2022). Abandono educativo temprano. https://www.ine.es/ss/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D3_2_Abandono_tempran.pdf

Kettlewell, K., Southcott, C., Stevens, E., & McCrone, T. (2012). Engaging the disengaged. NFER research programme: From education to employment. NFER. https://www.nfer.ac.uk/media/3zvf5ntp/etde01.pdf

Lloyd-Jones, S., Bowen, R., Holton, D., Griffin, T., & Sims, J. (2010). A qualitative research study to explore young people’s disengagement from learning. Gales: Welsh Assembly Government Social Research.

Mckenna, D., & Mooney Simmie, G. (2024). Framing early school leaving interventions and their policy responses: A critical literature review of mainstream narratives and counter-narratives. International Journal of Critical Pedagogy, 13(1), 67–88.

Medina Rivilla, A., y Domínguez Garrido, M. C. (2016). Didáctica general: Formación básica para los profesionales de la educación. Madrid: UNED.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis. A methods sourcebook (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2024). Datos y cifras. Curso escolar 2024-2025. https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/educacion-fpdeportes/Documents/2024/110924-%20datos-y-cifras-curso-escolar-2024-2025.pdf

Montero-Sieburth, M., & Turcatti, D. (2022). Preventing disengagement leading to early school leaving: Pro-active practices for schools, teachers and families. Intercultural Education, 33(2), 139–155. https://doi.org/10.1080/14675986.2021.2018404

Nelson, J., & O’Donnell, L. (2012). Approaches to supporting young people not in education, employment or training: A review (NFER Research Programme: From education to employment). Slough: NFER. https://www.nfer.ac.uk/publications/RSRN01/RSRN01.pdf

OECD. (2023). OECD economic surveys: Spain 2023. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5b50cc51-en

Portela Pruaño, A., Rodríguez-Entrena, M. J., Torres Soto, A., y Nieto Cano, J. M. (2022). Why vulnerable early school leavers return to and re-engage with education: Push and pull reasons underlying their decision. Intercultural Education, 33(2), 156–172. https://doi.org/10.1080/14675986.2021.2018209

Sacco, C., & Le Rose, G. (2022). Network analysis of early school dropouts’ risk factors in Italy. Social Psychology of Education, 25(6), 1459–1479.

Smyth, J., Angus, L., Down, B., & McInerney, P. (2008). Critically engaged learning. Connecting to young lives. New York: Peter Lang Publishing.

Suberviola, I., Navaridas Nalda, F., & González Marcos, A. (2024). Factors influencing early school dropout: Student’s perspective. Educación XX1, 27(1), 229–252. https://doi.org/10.5944/educxx1.36980

Tarabini, A., Curran, M., Montes, A., & Parcerisa, L. (2019). Can educational engagement prevent early school leaving? Unpacking the school’s effect on educational success. Educational Studies, 45(2), 226–241. https://doi.org/10.1080/03055698.2018.1446327

Tejada, J. (2000). Estrategias didácticas para adquirir conocimientos. Revista Española de Pedagogía, 217, 491–514.

Valiente-Barroso, C., Suárez-Riveiro, J. M., & Martínez-Vicente, M. (2020). Autorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académico. European Journal of Education and Psychology, 13(2), 161–176. https://doi.org/10.30552/ejep.v13i2.358

Van der Graaf, A., et al. (2019). Research for CULT Committee - How to tackle early school leaving in the EU. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629193/IPOL_STU(2019)629193_EN.pdf

Villareal, O. (2017). Is it desirable, necessary and possible to perform research using case studies? Cuadernos de Gestión, 17(1), 147–172.

Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.