Moral connections and disconnections in the face of bullying among students with and without peer support systems
Main Article Content
Abstract
Introduction: Situations of peer bullying force to adopt moral positions among those who participate in them. The educational message of the school helps to form positions of inhibition or rejection of abuse. In addition, the leadership (presence)? of students through Support Systems is manifested as an effective prevention strategy for its prevention.
Method: This research compares a sample of Spanish and Brazilian subjects, in schools with and without support systems who are asked for their moral positioning in front of two situations of bullying that show victims of different profiles, passive and provocative. Your answers are classified in different levels of moral quality.
Results: The students who have peers support structures offer better moral positions. There are also better responses among Spanish students than in Brazilian ones.
Conclusion: Promote peer support structures whit the students facilitate their moral growth in situations of bullying and is an effective preventive strategy to improve convivencia in schools.
References
Avilés, J. Mª (2017). Los Sistemas de Apoyo entre Iguales (SAIs) y su contribución a la con-vivencia escolar. Innovación Educativa, 27, 5-18. doi: http://dx.doi.org/10.15304/ie.27.4278
Avilés, J. Mª (2019a). Los Sistemas de Apoyo entre Iguales en la escuela. De los Equipos de Ayuda a la Cibermentoría. Barcelona: Graó
Avilés, J. Mª (2019b). Convivir sin bullying. Construyendo relaciones de respeto. Madrid: Narcea
Avilés, J. Mª y Petta, R. (2018). Los Sistemas de Apoyo entre Iguales (SAI) para el fomento de la convivencia en positivo, la mejora del clima de aula y la prevención de situaciones de bullying. La experiencia de Brasil y de España. European Journal of Child Develop-ment, Education and Psychopathology, 6(1), 5-17 doi: https://doi.org/10.30552/ejpad.v6i1.58
Avilés, J. Mª y Alonso, Mª N. (2017). Caderno de formaçao das equipes de ajuda. Alunos e alunas: Ensino Fundamental II. Americana, SP. Adonis
Avilés, J. Mª, Torres, N. y Vian, M.V. (2008). Equipos de ayuda, maltrato entre iguales y convivencia escolar. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(3), 357-376.
Avilés, J. Mª, Menin, M. S. y Tavares, M. (2019). Evaluación de valores sociomorales en escolares. Investigación comparativa entre Brasil y España. Revista de Educación, 384, 199-228. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-410
Avilés, J. Mª, Cowie, H. y Alonso, N. (2019). El valor de la ayuda. Equipos de Ayuda frente al bullying. Barcelona: Horsori
Avilés, J.Mª, Tognetta, L. y Petta, R. (2020). Actuaciones del profesorado ante el bullying en contextos con y sin Equipos de Ayuda. Estudio en España y Brasil. Revista de Investigación en Psicología, 23(1), 23-41. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v23i1.18091
Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education, 31(2), 101-119. http://dx.doi.org/10.1080/0305724022014322
Bandura, A. (2016). Moral disengagement: How people do harm and live with themselves. (1era ed.). New York: Worth.
Carrascosa, L., Buelga, S., Cava, M. J. y Ortega, J. (2016). Violencia escolar entre iguales y ajuste psicosocial: diferencias en función de la frecuencia de la agresión y victimización. En Castejón, J. L. (Coord.). Psicología y Educación: Presente y Futuro, pp. 1463-1471. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/63984
Del Barrio, C., Gutiérrez, H, Barrios, A., van der Meulen, K. y Granizo, L. (2005) Maltrato por abuso de poder entre escolares, ¿de que estamos hablando? Revista Pediatría de Atención Primaria, (VII), 25, 75-100
Díaz-Aguado, M. J. (2006). Sexismo, violencia de género y acoso escolar. Propuestas para una prevención integral de la violencia. Revista de Estudios de Juventud, 73, 38-57.
Gini, G. (2006) Social cognition and moral cognition in bullying: What’s wrong? Aggressive behavior, 32, 528-539. http://dx.doi.org/10.1002/ab.20153
Gini, G. Pozzoli,T. y Hauser, M. (2011) Bullies have enhanced moral competence to judge relative to victims, but lack moral compassion. Personality and Individual Differences. 50(5), 603–608. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2010.12.002
Gini, G., Thornberg, R. y Pozzoli, T. (2020). Individual moral disengagement and bystander behavior in bullying: The role of moral distress and collective moral disengagement. Psychology of Violence, 10(1), 38-47. http://dx.doi.org/10.1037/vio0000223
Juvonen, J. y Galvan, A. (2008) Peer contagion in involuntary social groups: Lessons from research on bullying. En Pristein, M. y Dodge, K. (Eds.) Peer influence processes among youth. New York: Guilford Press.
Kohlberg, L. (1992). Psicologia del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Newton, C., Taylor, G. y Wilson, D. (2007). Creating Circles of Friends, Inclusive Solutions. Recuperado de [https://inclusive-solutions.com/circles/circle-of-friends/children-helping-children/.
Piaget (1932/1994). O juízo moral na criança. São Paulo, Summus.
Puértolas, A. y Montiel, I. (2017). Bullying en la educación secundaria: una revisión sobre las características de las víctimas y las víctimas-acosadores y las consecuencias de su victimización. Revista de Victimología, 5, 85-128. Recuperado de http://www.huygens.es/journals/index.php/revista-de-victimologia/article/view/91
Salmivalli, C. y Voeten, M. (2004). Connections between atitudes, group norms, and behav-iors associated with bullying in schools. International Journal oh Behavioral Develop-ment, 28, 246-258. https://doi.org/10.1080%2F01650250344000488
Salmivalli, C. y Peets, K. (2009). Bullies, victims, and bully-victim relationship. En K. Ru-bin W. Bukowski y B. Laursen (Eds.), Social, emotional, and personality development in context. Handbook of peer interactions, relationships, and groups (p. 322–340). The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2008-19117-018
Sutton, J., Smith, P.K. y Swettenham, J. (1999). Bullying and “theory of mind”: a critique of the “social skills deficit” view of anti-social behaviour. Social developmental 8, 117-127. doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-9507.00083
Tognetta, L. y Rosário, P. (2013). Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral. Estudos em Avaliação Educacional, 24 (56), 106-137. doi: http://dx.doi.org/10.18222/eae245620132736
Tognetta, L., Avilés, J.M. y Rosario, P. (2016). Bullying, un problema moral: representacio-nes de sí mismo y desconexiones morales. Revista de Educación, 373, 9-34. doi: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-373-319
Tognetta, L.R.P., Avilés, J.M., Rosário, P. y Alonso, N. (2015). Desengajamentos morais, autoeficácia e bullying: a trama da convivência. Estudios e investigación em psicologia y educación. 2 (1), 30-34. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.714.