Evolution of attitudes towards mathematics in university students
Main Article Content
Abstract
Mathematics is a fundamental tool to overcome the challenges of today’s society. Thus, it is essential to study their teaching and the aspects that intervene in this process. This work focuses on attitudes towards mathematics and the factors that form their affective domain with the aim of verifying how each of them evolves through two moments of the 2021/2022 academic year in 81 students of the Degree in Primary Education of a university located in the southeast of Spain with a mean age of 20.37 years (19.8% male students and 80.2% female students). The Auzmendi (1992) questionnaire was used to collect information about attitude factors: anxiety, confidence, liking, usefulness and motivation. The results obtained showed medium-low values for liking and anxiety, medium values for utility, and adequate values for confidence and motivation. Regarding the evolution, the dimensions of the attitudes followed the same trend in both moments, except for a slight increase in motivation. In conclusion, it is crucial to continue working to achieve adequate assessments of attitudes towards mathematics in trainee teachers given the impact on how the student will transmit mathematical knowledge in the future.
References
Aiken Jr, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of educational research, 40(4), 551-596. https://doi.org/10.3102/00346543040004551
Allport, G.W. (1935). Attitudes. En C. Murchison (Eds.), Handbook of Social Psychology (pp. 798-844). Worcester, Mass.: Clark University Press.
Ashby, B. (2009). Exploring children’s attitudes towards mathematics. Proceedings of the British Society for Research into Learning mathematics, 29(1), 7-12.
Auzmendi Escribano, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitaria. Características y medición. Bilbao. España, Ediciones Mensajero.
Bishop, A. J., y Nickson, M. (1983). A Review of Research in Mathematical Education. Part B: Research on the Social Context of Mathematics Education. Humanities Press, Inc.
Caballero, A., y Blanco, L. J. (2007). Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. En M. Camacho et al. (Eds.), Investigación en educación matemática: comunicaciones de los grupos de investigación del XI Simposio de la SEIEM, celebrado en La Laguna del 4 al 7 de septiembre de 2007 (pp. 41-52). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
Cardetti F., y Truxaw. M.P. (2014). Toward Improving the Mathematics Preparation of Elementary Preservice Teachers. School Science and Mathematics, 114(1), 1-9. https://doi.org/10.1111/ssm.12047.
Callejo, M. L. (1994). Un club matemático para la diversidad. Narcea Ediciones.
Casis, M., Rico, N., y Castro, E. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las Matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3), 181-203.
Ernest, P., Skovsmose, O., Van Bendegem, J. P., Bicudo, M., Miarka, R., Kvasz, L., y Moeller, R. (2016). The philosophy of mathematics education. Springer Nature.
Fennema, E., y Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for research in Mathematics Education, 7(5), 324-326.
https://doi.org/10.2307/748467
Fernández-Cézar, R., y Aguirre, C. (2010). Actitudes iniciales hacia las matemáticas de los alumnos de grado de magisterio de Educación Primaria: Estudio de una situación en el EEES. Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 23, 107-116.
Garcia-Manrubia, B., Méndez, I., y García Montalbán, J. (2022). Attitudes towards Mathematics in University Students. En A. Ratté. Education systems. Past, current and future trends (pp.145-160). New York: Nova science publishers.
Gómez I.M. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid, España: Narcea Ediciones.
Gómez-Chacón, I. (2010). Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la matemática con tecnología. Enseñanza de las Ciencias, 28(2), 227-244. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v28n2.197
Hemmings, B., Grootenboer, P., y Kay, R. (2011). Predicting mathematics achievement: The influence of prior achievement and attitudes. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 691-705. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9224-5
Hyde, J. S., Fennema, E., Ryan, M., Frost, L. A., y Hopp, C. (1990). Gender comparisons of mathematics attitudes and affect: A meta-analysis. Psychology of women quarterly, 14(3), 299-324. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1990.tb00022.x
Mato Vázquez, M. D., y de la Torre Fernández, E. (2009). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. En M.J. González, M.T. González y J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 285-300).
Santander: SEIEM.
Mato-Vázquez, M. D., Soneira Calvo, C., y Muñoz Cantero, J. M. (2018). Estudio de las actitudes hacia las Matemáticas en estudiantes universitarios. Números: Revista de didáctica de las matemáticas, (97), 7-20.
NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (1991). Estándares curriculares y de evaluación para educación matemática. Sevilla, España: S.A.E.M. Thales.
Nortes, R., y Nortes, A. (2013). Actitud hacia las matemáticas en futuros docentes de primaria y de secundaria. Edetania, (44), 47-76.
Nortes, R., y Nortes, A. (2014). Ansiedad hacia las matemáticas, agrado y utilidad en futuros maestros. En González, M. T., Codes, M., Arnau, D., y Ortega, T. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 485-492). Salamanca: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
Rosenberg, M. J., Hovland, C. I., McGuire, W. J., Abelson, R. P., y Brehm, J. W. (1960). Attitude organization and change: An analysis of consistency among attitude components. (Yales studies in attitude and communication.). Yale University Press.
Sánchez, G., y Ursini, S. (2010). Actitudes hacia las matemáticas y matemáticas con tecnología: estudios de género con estudiantes de secundaria. RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 13(4), 303-318.
Sánchez Mendías, J., Segovia Alex, I., y Miñán Espigares, A. (2011). Exploración de la ansiedad hacia las matemáticas en los futuros maestros de educación primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 297-312.