Personality Traits and Expression Mediated by Intelligence and Executive Functions in Childhood
Main Article Content
Abstract
Personality is a neuropsychological construct, identified by information processing patterns and interaction models, expressed in neurotic, introversion, extraversion and psychoticism type traits. The intense, inflexible and frequent expression of the trait causes personality problems with significant damage. The study considers intelligence and executive functions as factors involved in the expression of the trait, allowing its regulation and adaptability. In view of this fact, the aim is to identify, associate and describe the behavior between traits, intelligence and executive behavior in childhood. Quantitative methodology, with descriptive and correlational model, in a sample of 107 students between eight and ten years old, the instruments used were CPQ, K-bit and Banfe-3. The results identify low association with negative behavior between intelligence, executive functions and traits of anxiety, introversion and psychoticism, with regression analysis, not higher than 17 %. The results increase the evidence, which describes the interference of cognitive actions in the modulation of personality. Conclusion: The performance of intelligence and executive behavior, intervenes in the regulation and expression of anxiety, allows the search for reflective spaces with introversion, and reduces the motivation to manipulate other individuals.
References
Aquiles, A. y Lozano, R. (2020). Modelos de inteligencia y altas capacidades: una revisión descriptiva y comparativa. Enseñanza y teaching, 38(1). https://doi.org/10.14201/et20203816985
Ardila, A. (2018). Is intelligence equivalent to executive functions?. Psicothema, 30(2). https://doi.org/10.7334/psicothema2017.329
Agudelo-Grajales, D., Betancur-Cardona, D. y Zambrano-Cruz, R. (2021). Relación entre las habilidades cognitivas y el desempeño en cálculo en estudiantes de ingeniería. [Trabajo de investigación, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/ccdc29fc-e594-4f2f-8532-16a9f6307a4c/content
Amores-Villalba, A. y Mateos-Mateos, R. (2017). Revisión de la neuropsicología del maltrato infantil: la neurobiología y el perfil neuropsicológico de las víctimas de abusos en la infancia. Psicología educativa, 23. http://dx.doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.006
Ávila, J. y Castro, L. (2020). Efecto del entrenamiento en fluidez y flexibilidad en marcos relacionales sobre puntajes de inteligencia. [Documento de investigación, Universidad Konrad Lorenz, Colombia]. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/bitstream/handle/001/2331/Tesis_911181035.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Almeida, E., Andrade, S., Hebling, B. y Garrido, C. (2023). fMRI functional connectivity is a better predictor of general intelligence than cortical morphometric features and ICA parcellation order affects predictive performance. Intelligence, 97. https://doi.org/10.1016/j.intell.2023.101727
Aravena, C. y Flores. E. (2020). Capítulo 3: Multifactoriales de la inteligencia. En: Mauriera, F. (editor). ¿Qué es la inteligencia?. Bubok Publishing. https://play.google.com/books/reader?id=YUQ2DgAAQBAJ&pg=GBS.PA148&hl=es
Asociación de Psiquiatría Americana (2014). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. Editorial Médica Panamericana..https://academic.oup.com/brain/advancearticle/doi/10.1093/brain/awac304/6842292?login=false).
Asociación Medica Mundial (2022). Declaración de Helsinki de la AMM- principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policiespost/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-lasinvestigacionesmedicas-en-seres-humanos/
Azevedo, M., Perissinoto, J., De Alcantara, F., y Fumagalli, M. (2020). ¿Fatores socioeconômicos influenciam a inteligência infantil? Neuropsicología latinoamericana. 12(1). https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/485
Bahamn, N., Bhadha, B., Keys, A., Koenigshofer, K., y Smith, K. (2023). Biopsychology. Libretexts. En: file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Full.pdf
Barondes, S. (2014). Cómo descifrar los misterios de la personalidad. Paidós.
Belloch, A., Fernández, H., y Pascual. B. (2019). Guía de intervención en trastornos de la personalidad. Síntesis.
Carver, C. y Sheier, M. (2014). Teorías de la personalidad. Pearson.
Caballo, V. (2004). Manual de trastornos de la personalidad. Descripción, evaluación y tratamiento. Síntesis.
Caballo, V., Salazar, I. y Carrobles, J. (2012). Manual de psicopatología y trastornos psicológicos. Pirámide.
Cernil, T., Di Benedetto, A., y Rumiati, R. (2021). The contribution of personality and intelligence toward cognitive competences in higher education. Frontier in psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.621990
Cipolotti, L., Ruffle, J., Mole, J., Xu, T., Hyare, H., Shallice, T., Chan, E. y Nachev, P. (2023). Graph lesión- déficit mapping of fluid intelligence. Brain, 146 (1). https://doi.org/10.1093/brain/awac304
Coneo, E., Álvarez, M., y Amed, E. (2020). Inteligencia verbal - no verbal y factores asociados, en niños escolarizados de 4 y 5 años de edad. Revista espacios 41(16). https://www.revistaespacios.com/a20v41n16/a20v41n16p03.pdf
Cipolotti, L., Ruffle, J., Mole, J., Xu, T., Hyare, H., Shallice, T., Chan, E. y Nachev, P. (2023). Graph lesión-déficit mapping of fluid intelligence. Brain, 146 (1). https://doi.org/10.1093/brain/awac304
De Young, C. (2020). Intelligence and personality. En Sternberg, R. (ed.), The Cambridge handbook of intelligence. Cambridge Handbooks in Psychology. Cambridge Universtiy Press. https://doi.org/10.1017/9781108770422
Erazo, O. (2022). Programas para el mejoramiento de las funciones ejecutivas, en la niñez de contextos vulnerables. Revista Criminalidad, 64(2). https://doi.org/10.47741/17943108.361
Eysenck, H. y Eysenck, M. (1985). Personality and individual differences: a natural science approach. Plenum Press.
Flores-Mendoza, C., & Saraiva, R. (2018). Avaliação da inteligência: uma introdução. En: Hutz, C., Bandeira, D. y Trentini, C. (2018). Avaliação Psicológica da Inteligência e da Personalidade. (Avaliação Psicológica). Artmed Editor. https://www.grupoa.com.br/avaliacao-psicologica-da-inteligencia-e-da personalidade-p985743
Frank De Verthelyi, R. (2001). Las inteligencias y la evaluación: interrogantes y tendencias actuales. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 1(1). https://doi.org/10.18682/pd.v1i0.527
González-Pienda, J., Valle, A., y Alvarez, L. (2020). Capítulo 3. Inteligencia y aptitudes. En: Maureira, F. (editor). ¿Qué es la inteligencia? Editados. Bubok Publishing.https://play.google.com/books/reader?id=YUQ2DgAAQBAJ&pg=GBS.PA148&hl=es
Goriounova, N., y Mansvelder, H. (2019). Genes, cells and brain áreas of intelligence. Frontiers in human neuroscience. 13. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00044
Gómez-Tabares, A. (2022). Asociación entre las funciones ejecutivas y la teoría de la mente en niños: evidencia empírica e implicaciones teóricas. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 9(3). https://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.3.2
Gómez, A. S., & Correa, M. C. (2022). La asociación entre acoso y ciberacoso escolar y el efecto predictor de la desconexión moral: una revisión bibliométrica basada en la teoría de grafos. Educación XX1, 25(1). https://doi.org/10.5944/educXX1.29995
Hadweh, M., Maureira, Y. y Veliz, C. (2020). ¿Qué es la inteligencia? Publishing. https://play.google.com/books/reader?id=YUQ2DgAAQBAJ&pg=GBS.PA148&hl=es
Kaufman, A. y Kaufman, N. (2011). K-Bit, test breve de inteligencia de Kaufman. Pearson.
Kretzschmar, A., Spengler, M., Schubert, A., Steinmayr, R., y Ziegler, M. (2018). The
relation of personality and intelligence – what can the Brunswik symmetry principle
tell us? Journal of Intelligence. 6(3). https://doi.org/10.3390/jintelligence6030030
Laurentino, S. y Sougey, E. (2020). Dysfunction of fronto-subcortical circuitry in frontotemporal dementia. Open Journal of Psychiatry, 10(4). https://doi.org/10.4236/ojpsych.2020.104015
Martin-Requejo, K. y Santiago-Ramajo, S. (2021). Predictores de las habilidades académicas en niños de 9 años: cociente intelectual, funciones ejecutivas e inteligencia emocional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19(3). https://doi.org/10.25115/ejrep.v19i55.4546
Maureira, F. y Flores, E. (2020). Capítulo 9:inteligencia y otras variables conductuales. En: Maureira, F. (editor). ¿Qué es la inteligencia?. Bubok Publishing.https://play.google.com/books/reader?id=YUQ2DgAAQBAJ&pg=GBS.PA148&hl=es
Maureira, F. (2020). Capítulo 8: Modelos biológicos de la inteligencia. En: Maureira, F. (editor). ¿Qué es la inteligencia?. Bubok. https://play.google.com/books/reader?id=YUQ2DgAAQBAJ&pg=GBS.PA148&hl=es
March, J., Mezquita, L. y Moya, J. (2015). Capítulo 7: Integración de la impulsividad en los modelos comprehensivos de personalidad. En: Celma, J. (2015). Bases teóricas y clínica del comportamiento impulsivo. Ediciones San Juan de Dios.
Morrison, J. y Flegel, K. (2016). La entrevista en niños y adolescentes. Habilidades y estrategias para el diagnóstico eficaz del DSM-5. Editorial Manual Moderno.
Ortiz-Tallo, M. y Cardenal, V. (2013). Trastornos de la personalidad. En: Ortiz- Tallo, M. (2013). Psicopatología Clínica: Adaptada al DSM-5 – versión electrónica. Pirámide.
Orón, J. (2019). Neuropsicología de las emociones. Un estudio actualizado y transversal. Pirámide.
Organización Mundial de la Salud -OMS- (2018). Clasificación Internacional de las Enfermedades. CIE-11. https://icd.who.int/es
Pino, M. y Arán, V. (2019). Concepciones de niños y niñas sobre la inteligencia. ¿Qué papel se otorga a las funciones ejecutivas y a la autorregulacion? Propósitos y representaciones, 7(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.281
Porter, R., y Cattell, R., (1995). Cuestionario de Personalidad para niños, CPQ – 5 edición. TEA.
Plomin, R. y Deary, I. (2015). Genetics and intelligence differences: five special findings. Molecular Psychiatry, 20. https://doi.org/10.1038/mp.2014.105
Reyes, K., Platt, J. y Kaufman, A. (2017). Association of fluid intelligence and psychiatric disorders in a population-representative simple of US adolescents. Jama Psychiatry, 74(2). https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2016.3723
Rojas, E. (2011). ¿Quién eres? De la personalidad a la autoestima. Planeta.Rosales-Reynoso, M., Juarez-Vázquez, C y Barros-Núñez, P. (2018). Evolution and genomics of the human brain. Neurología, 33 (4). https://doi.org/10.1016/j.nrleng.2015.06.020
Sánchez, E. (2021). Entrenamiento cognitivo: la inteligencia cristalizada en el proceso de aprendizaje. Journal of Neuroscience and Public Health, 1 (3). https://doi.org/10.46363/jnph.v1i3.1
Schuman, P. (2022). Programas de estimulação da inteligência no contexto brasileiro: uma revisão integrativa. [Tesis en psicología, Universidad Federal de Santa María Brasil]. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/23930
Stelzer, F., Andes, M., Canet-Juric, L. y Introzzi, I. (2016). Memoria de trabajo e inteligencia fluida. Una revisión de sus relaciones. Acta de investigación psicológica, 6(1). https://doi.org/10.1016/s2007-4719(16)30051-5.
Yu, Y., Li, H., Tsai, C., Lin, C., Lai, S., & Chen, K. (2021). Cool Executive Function and Verbal Comprehension Mediate the Relation of Hot Executive Function and Theory of Mind in Children with Autism Spectrum Disorder. Autism Research, 49, 2971–2984. https://doi.org/10.1002/aur.2412
Waters, N., Ahmed, S., Tang, S., Morrison, F., y Davis – Kean, P. (2021). Pathways from socioeconomic status to early academic achievement: the role of specific executive functions. Early Chilhood Research Quaterly. 54,321-331. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.09.008
