Perceptions of students about the process of European convergence

Perceptions of students about the process of European convergence

Main Article Content

Antonio Martínez Sánchez

Abstract

European Convergence process has focused the debate in recent years within the university and social environment with the arrival of European Higher Education Area (EHEA). In this context there are important issues such as, among others, the unification of European systems and the recognition of qualifications at international level, changes in the teaching model, using new methods and forms of assessment, at present. The instrument used was a questionnaire created "ad hoc" which explores the issues raised, which was applied to 116 students of the degree concerned. The results showed that students on the one hand, positively do not appreciate the reforms introduced by the EHEA even claim to have a low awareness on issues related to mobility and international recognition of their qualifications. At the methodological level, it is worth learning the inclusion of skills and the use of active methodologies that enable a comprehensive education of students.

References

Bozu, Z. (2010). Los jóvenes profesores universitarios en el contexto actual de la enseñanza universitaria. Claves y controversias. Revista Iberoamericana de Educación, 51, 1-15

Cáceres-Lorenzo, M.T. y Salas-Pascual, M. (2012). Valoración del profesorado sobre las competencias genéricas: su efecto en la docencia. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, 195-210.

Coterón, J., Franco, E.y Gil, J. (2012). Opinión del alumnado sobre la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior en estudios de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Revista Complutense de Educación, 23(1),191-206.

Declaración de Bolonia (1999).Recuperado el 30 de Junio de 2015, de: http://www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf

Font-Mayolas, S. (2005). Análisis del uso de la técnica de aprendizaje cooperativo del puzzle en alumnos de la Licenciatura de Psicología. Revista de Enseñanza de la Psicología: Teoría y Experiencia (REPTE), 1(1),9-17.

Font-Mayolas, S.y Masferrer, L. (2010). Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios respecto al Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3(2), 88-96.

Fraile, A., López-Pastor, V., Castejón, J. y Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41, 23-34.

García, J.V. y Pérez, M.C. (2008). Espacio Europeo de Educación Superior, competencias profesionales y empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 46(9),1-12.

García-Berro, E, Dapia, F, Amblas, G. Bugeda, G. yRoca, S. (2009). Estrategias e indicadores para la evaluación de la docencia en el marco del EEES. Revista de investigación en Educación, 6,142-152.

Herrera, l, Lorenzo, O.y Rodríguez, C. (2008). Las tutorías en el Espacio Europeo de Educación Superior: valoración de su implementación en la titulación de Maestro. Revista de InvestigaciónPsicoeducativa, 6(1),65-85.

Ion, G. y Cano, E. (2012). La formacióndel profesorado universitario para laimplementación de la evaluación porcompetencias. Educación XX1, 15, 249-270.

Leo, M.y Cubo, S. (2012). El Espacio Europeo de Educación Superior. Actitudes del alumnado de la Universidad de Extremadura. Campo Abierto, 31(1),29-50.

Mateo, J.y Vlachopoulos, D. (2013). Reflexiones en torno al aprendizaje y a la evaluación en la universidad en el contexto de un nuevo paradigma para la educación superior. Educación XX1, 16, 183-208

Méndez, R.M. (2008). Los jóvenes universitarios y su (des)orientación ante los nuevos retos que plantea el EEES.Siglo XXI, 26,197-224.

Michavila, F.y Esteve, F. (2011). La llegada a la universidad: ¿oportunidad o amenaza? Participación educativa, 17, 69-85.

Moreno, S., Bajo, M.T., Moya, M., Maldonado, A.yTudela, P. (2007). Las competencias en el nuevo paradigma educativo para Europa. Granada, España: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación Docente de la Universidad de Granada.

Otero, M.C., Ferro, C. y Vila, M. (2012). Satisfacción del alumnadoante la implantación del modelo del EEES. Análisis comparativo. Hekademos: Revista Educativa Digital, 12, 35-42.

Saiz-Manzanares, M.C. y Payo-Hernanz, R.J. (2012). Auto-percepción del conocimiento en Educación Superior. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, 159-174.

Tójar, J.C.y Matas, A. (2009). Fundamentos metodológicos básicos. En A. Pantoja (Coord.). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Madrid, España: EOS.