Design of an instrument to analysis the competences of the speech therapist and the specialist teacher in hearing and language

Design of an instrument to analysis the competences of the speech therapist and the specialist teacher in hearing and language

Main Article Content

María Salvadora Cifuentes Lardín
Juan Pedro Martínez Ramón

Abstract

The present study was carried out by the inconsistences found on the competences of the speech therapist and the specialist teacher in hearing and language (AL) and the difficulty to assess this phenomenon, arising the need to delimit the diferences between both, as well as to know what they understood education professionals on this issue. Therefore, the aim of this investigation was the design and implementation of a questionnaire to analyze the profiles of the speech therapist and the AL. The questionnaire was provided to a total of 104 people belonging to eight public and subsidized schools, an early care center, an association and a private center; all of them developed their professional work in the municipality of Totana (Murcia, Spain). This instrument had a total of 29 closed items being carried our validation. After the administration and data collection, the results were evaluated through the statistical program SPSS, through which an evaluation of the item-total correlation, the reliability coefficient and the empirical validation through the correlations were performed. In agreement with results, the analyzed group lacks notions about the differences of these degrees and consider them as similar professions.

References

Castejón, L.A., y España, Y. (2004). La colaboración logopeda-maestro: hacia un modelo inclusivo de intervención en las dificultades del lenguaje. Revistas de Logopedia, Foniatría y Audiología, 24(2), 55-56.

Competencias profesionales docentes y detección de necesidades de formación (s.f). Recuperado de: http://servicios.educarm.es/cnice/Comprof/WebDEF_02/puestos.pdf

Decreto nº198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín oficial de la Región de Murcia, 6 de septiembre de 2014 núm. 206, pp. 33054-33556. Recuperado de: https://www.borm.es/borm/documentos?obj=anu&id=713895

Documento del perfil profesional del logopeda (s.f). Recuperado de: http//www.coloan.org/downloads/perfil_profesional_logopeda.pdf

Fernández Batanero, J.M. y Rodríguez-Martín, A. (2017). TIC y diversidad funcional: conocimiento del profesorado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 7(3), 157-165.

Gallardo, J.R.,y Gallardo J.L. (1993). Manual de Logopedia escolar. Un enfoque práctico. Málaga: Aljibe.González, E (2013). El maestro en audición y lenguaje como recurso personal integrado en el centro. Publicaciones Didácticas, 34, 52-58.

González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Flores Robaina, N., Jenaro Río, C., Poy Castro, R., y Gómez-Vela, M. (2013). Inclusión y convivencia escolar: análisis de la formación del profesorado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 3(2), 125-135.

Luque, A., y Carrión, J.J. (2011) The teacher of hearing and lenguaje: ananalysis of their itinerant model. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 1(3), 95-103.

Luque, A., y Carrión, J. (2013a). Metodología y Recursos del Maestro Itinerante de Audición y Lenguaje. Electronic Journal of Research in Educational Psychology,11(2), 201-526.

Luque, A.,y Carrión, J. (2013b). El maestro de audición y lenguaje: formación, experiencia previa y acceso. Revista Electrónica Interuniversidades de Formación del Profesorado,16(2), 39-54.

Luque, A., y Carrión, J.J. (2013c). Análisis del grado de satisfacción profesional del maestro de audición y lenguaje itinerante. European Journal of Education and Psychology,6(1), 55-68.

Luque, A., y Carrión, J.J. (2014). Análisis de la actuación docentedel maestro de audición y lenguaje en Almería. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 34,68-80.

Martín, B. (2010). El logopeda en la escuela: ¿dentro o fuera del aula? Boletín Aelfa, 10(2), 35-36.

Peaña-Casanova, J. (2001). Manual de Logopedia (pp. 461-476). Barcelona: Elsevier Masson.

Peñafiel, F.,y Fernández, J.D. (Coords.). (2010). Cómo intervenir en logopedia escolar. Resolución de casos prácticos (pp.167-228). Madrid: Editorial CCS.

Rosell, V. (1996).Perfil del logopeda. Revistas de logopedia, foniatría y audiología, 16(4), 209-216.

Sos, A., y Sos, M.L. (2011). Logopedia práctica (pp. 7-24). Madrid: Wolters Kluwer.

Tejero, J.M. (2010). Las funciones de los logopedas en los centros de desarrollo infantil y atención temprana. Boletín Aelfa, 10(2), 37-38.