The visual and audiovisual fiction narratives and art education of identity
Main Article Content
Abstract
The article presents an analysis of the manner in which the visual narratives and audiovisual fiction offer a range of educational opportunities in order to be able to work on different problems of identity. Explores the possibilities that the artistic fiction has to generate multiple possible constructions of identities, for example, sexual and gender diversity among many other, favouring the empathic understanding of others and allowing a better relationship between human beings. We understand the narratives of fiction as an artistic expression builder of symbolic truths necessary for the understanding of the world and of people. They are therefore a means of artistic learning. Develops a theoretical analysis of the concept of fiction and is claimed as an educational tool and discusses examples of artists and experiences of identity and self-exploration through this type of practices. In conclusion, the article provides that the narratives of fiction contribute in a creative and effective way to the understanding of life forms and different identities, allow you to experiment on their own identity and, therefore, are a tool for learning about oneself and others.
References
Arcoba, M.D. (2016). La videocreación en el área de educación artística. Exploración de la identidad mediante el autorretratoa audiovisual.(Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria TFM), Universitat de València, València.
Córdoba, V.Y. (2007). La narrativa visual como metodología del sentido: articulación metodológica e implicaciones terapéutico-educativas/Visual narrative as a methodology of the sense: methodological articulation and therapeutic-educational implications. Arteterapia, 2, 233-246.
Eisner, E.W. (2004). El arte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2014). Estructuras de la mente: la teoría de las múltiples inteligencias(2* ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
García Roldán, Á. (2012). Videoarte en contextos educativos las nuevas narrativas audiovisuales y su inclusión curricular en los programas de educación artística desde una perspectiva a/r/t/ográfica. (Phd), Universidad de Granada, Granada.
Goodman, N. (1995). De la mente y otras materias. Madrid: Visor.
Gorospe, J., Correa, J.M., Jiménez de Aberasturi, E., y Gutiérrez, L.P. (2009). El e-portafolio en el proyecto Elkarrikertuz: Las narrativas audiovisuales en el aprendizaje de la cultura escolar y la formación inicial del profesorado reflexivo. Revista de Educación a Distancia, 1-16.
Huerta, R. (2016). Transeducar. Arte, docencia y derechos LGTB. Madrid-Barcelona: Egales.
Huerta, R., yAlonso-Sanz, A. (2015). Educación artística y diversidad sexual. València: Universitat de València.
Le Breton, D. (2017). Desaparecer de sí. Una tentación contemporánea. Madrid: Siruela.
Leavy, P. (2018). Fiction-Based Research. En P. e. Levy (Ed.), Handbook of Arts-Based Research(pp. 190-207). New York: Guilford Press.
Mesías-Lema, J.M. (2008). El murmullo de la circulación de la sangre: la fotografía como medio narrativo en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 20, 69-94.
Samuel-Lajeunesse, J.F. (2007). Nuevas formas literarias para las ciencias sociales: el caso de la autoetnografía. Athenea Digital, 12, 262-271.