Differences in empathy and emotional intelligence in relation to academic performance
Main Article Content
Abstract
The ability to view things from another’s perspective and emotional intelligence are keys for dealing with the various situations or problems that can occur in an academic environment. The purpose of this study is to analyse the differences in empathy and emotional intelligence of a selection of educational science university students in relation to their academic performance. Sixty-one students participated, mostly women, and with ages ranging from 18-31 years of age. After informing the students of the study a tool was used to assess their empathy, and another their emotional intelligence. The investigation design applied was ex post facto. Notable statistical differences were encountered in regard to the link between academic performance and the degree of empathy. Students with outstanding grades obtained higher marks on the emotional comprehension scale than those with passing or more average grades, as well as higher total marks on the cognitive dimension scale for evaluating their empathy. In the results, no significant statistical differences were found as regards emotional intelligence in relation to their academic performance. The conclusion highlights the importance of implementing activities in university teaching that foment interpersonal abilities such as communication skills and team work.
References
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004a). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista electrónica de investigación educativa, 6(2), 1-17. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412004000200005
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004b). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y salud, 15(2), 117-137. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/1806/180617822001/
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2003). Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en Psicología Social, 1, 251-254.
Fernández-Berrocal P. y Ruiz-Aranda, D. (2008). La Inteligencia emocional en la Educación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6, 421-436. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121924009
Gilar, R., Miñano, P. y Castejón, J.L. (2008). Inteligencia emocional yempatía: su influencia en la competencia social en Educación Secundaria Obligatoria. SUMMA Psicológica UST, 5(1), 21-32. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/22522
Gorostiaga, A. y Balluerka, N. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista De Educación, 364, Abril-junio,12-38. doi:10.4438/1988-592X-RE-2014-364-253. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos364/03l.evaluacion-de-la-emptiarev.ed.364final.pdf?documentId=0901e72b81a56967
Jiménez-Morales M.I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 69-79. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005
Jolliffe, D. y Farrington, D.P. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggression and Violent Behaviour, 9,441-476. Doi: 10.1016/j.avb.2003.03.001
López-Munguía, O. (2008). La Inteligencia emocional y las estrategias de aprendizaje como predictores del rendimiento académico en estudiantes universitarios (Tesis). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.Recuperado de http://200.62.146.130/handle/cybertesis/615
Martínez-Otero, V. (2007). Inteligencia afectiva. Teoría, práctica y programa.Madrid: CCS.
Martínez-Otero, V. (2011). La empatía en la educación: estudio de una muestra de alumnos universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(4), 174-190. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2011/epi114j.pdf
Páez, M.L. y Castaño, J.J. (2015). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32,268-285.
Pérez, N. y Castejón, J. L. (2006). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, 12, 393-400. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320858454_847.pdf
Salovey, P., Mayer, J.D., Goldman, S., Turvey, C y Palfai, T. (1995). Emotionalattention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.),Emotion, disclosure, and health (pp. 125-154).Washington, DC: American Psychological Association.