Trip Generation Rates and Mobility Patterns in Gated Residential Communities in Córdoba, Argentina
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resumo
Trip generation rates in eight gated residential communities with different location built environments, street connectivity and transit service availability, show the influence of these variables on mobility patterns. Classified vehicle entry and exit counts at each site’s gates were performed, including private car, taxi, motorcycle, school van, walk, bicycle and truck, while passengers were registered for occupancy rate estimation. Car trip generation rates per residential unit in those communities located in low density areas with little street connectivity and limited access to transit services, were three times greater than car trip rates in communities placed in denser areas with better street connectivity and available transit services. Private car ridership in isolated communities was over 70%, while riding transit, walking and biking were less frequent.
Referências
Albrieu, L., Pastor, G., & Galarraga, J. (2011). Análisis comparativo de viajes a hospitales públicos y privados. Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Transportes ANPET. Belo Horizonte, Brasil.
Bellotti, M. L. (2006). Urbanizaciones cerradas residenciales: perspectivas de derecho urbanístico y de derecho civil. Córdoba: Advocatus.
Bordese, L, Galarraga J, (2015). Generación de viajes en diferentes tipos de emprendimientos residenciales. XVIII Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Transportes ANPET. Curitiba, Brasil.
Borsdorf, A., & Hidalgo, R. (2009). The fragmented city. The Urban Reinventors Online Journal, 1-18.
Brusa J., Lucca C., Riera, A., Taborda, H. , (2013). Movilidad y ambiente construido en la ciudad de Córdoba. XVI Congreso Chileno de Ingeniería de Transporte. Santiago de Chile.
Caggia, M., (2015). Estimación de la pobreza y la indigencia según los datos del Índice Barrial de Precios (IBP) a Diciembre 2014. http://www.cippes.org/cippes-uploads/archivos/boletin_pobreza_dic_2014-_ok.pdf
Colautti, V. (2013) Procesos de transformación urbana en la ciudad de Córdoba. Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo. “V Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, Barcelona-Buenos Aires”. Barcelona: DUOT, 2013, p. 480-495.
Dunn, W. N. (2007). Public Policy Analysis: An Introduction (4 edition). Upper Saddle River, N.J.: Pearson.
Galarraga, J., Herz, M., Albrieu, L., Depiante, V., & Pastor, G. (2007). Característica de los viajes en Hipermercados de la ciudad de Córdoba, Argentina. Congreso Latinoamericano de Transporte Público y Urbano CLATPU. Rio de Janeiro.
Grieco, E., & Portugal, d. S. (2010). Taxas de geração de viagens em condomínios residenciais. Transportes, 86-94.
Herz, M., Galarraga, J., & Pastor, G. (2007). Centros universitarios como Polos Generadores de Viajes. Congreso Latinoamericano de Transporte Público y Urbano CLATPU. Rio de Janeiro.
ITE. (2012). Trip Generation Manual. Washington: Intitute of Transportation Engineers.
Marengo, C. (2002). Estrategias habitacionales en los bordes urbanos. Puntos de partida para analizar la expansión suburbana. Revista Proyección.
Marengo, C., & Elorza, n. (2014). Tendencias de segregación residencial socioeconómica: el caso de Córdoba (Argentina) en el período 2001-2008. EURE, 111-133.
Observatorio Urbano Córdoba. (2014). Informe Córdoba ciudad (Argentina) 2014. Córdoba: Observatorio Urbano de Córdoba de la Universidad Nacional de Córdoba. http://ouc.unc.edu.ar/investigaciones/
Observatorio de Seguridad Ciudadana - ARGENTINA. (2016). http://www.segurida-dciudadana.info/datos-y-estadisticas/homicidios/argentina
Ortúzar, J. y Willumsen L. (2011) Modelling Transport. John Wiley &Sons.
Peralta, C., & Liborio, M. (2014). Redistribución poblacional en la ciudad de Córdoba entre los períodos intercensales 1991-2001 / 2001-2008. Evaluación de los procesos de dispersión, densificación, gentrificación y renovación. Revista Vivienda y Ciudad, 99-113.
Portugal, L. d. (2012). Polos geradores de viagens orientados à qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Rio de Janeiro, Brasil: Interciência.
PTUMA. (2011). Encuesta origen-destino 2009: Movilidad en el área metropolitana de Córdoba. Córdoba: Proyeto de Transporte Urbano de Buenos Aires.
R Core Team. (2014). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing. http://www.R-project.org
Riera, A., (2012). Estudio de las Perspectivas del Transporte no Motorizado en Ciudades Argentinas Aplicando Modelos de Generación de Viajes. Tesis de Maestría en Ciencias de la Ingeniería, Mención Transporte. UNC.
Riera A, Brusa, J. (2012) Impacto del ambiente construido sobre los viajes motoriza-dos. XVII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística. Santiago de Chile.
Riera, A., Galarraga, J. (2012). Modelos de generación de viajes a pie y en bicicleta en ciudades argentinas, a nivel de hogar. XV Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Transportes ANPET. Brasil. (http://www.anpet.org.br/ssat/interface/content/autor/trabalhos/publicacao/2013/57_AC.pdf)
Quintero, Á., Angulo, C., & Guerrero, J. (2011). Determinación de tasas de generación de viajes para conjuntos residenciales ubicados en la ciudad de Mérida, Venezuela. Ciencia e Ingeniería, 32(1), 45-54.
SECTRA, (2011). http://www.sectra.gob.cl/biblioteca
Tecco, C. (2014). La cuestión de la movilidad urbana en las ciudades contemporáneas: observaciones basadas en el caso de la ciudad de Córdoba. In: C. (. Tecco, Gestión Urbana, Movilidad y Modos de Transporte (pp. 7-15). Córdoba: IIFAP UNC.
United Nations. (2015). World Urbanization Prospects. The 2014 Revision. (ST/ESA/SER.A/366).
Vasconcellos, E. A. (2013). Políticas de Transporte no Brasil: a Construção da Mobilidade Excludente (1st ed.). Manole, Brasil.