Reading motivation in Early Childhood Education and Primary School students
Main Article Content
Abstract
Creating a reading habit throughout the different educational stages brings countless benefits which translate into an improvement in communication competence and progress in all areas of knowledge. Analyzing the aspects that influence this learning process motivates this research work, which aims to understand the motivation, interest and value of reading 641 Primary and Early Childhood Education 4 and 10 years olds (49% boys and 51% girls). The data collection was carried out on a sociodemographic scale, attitudes and interests towards reading and the Reader Motivation Scale. The results showed that there is a significant relationship between motivation, interest and value in reading; they also emphasized that there are differences regarding the educational stage in terms of interest, the value in reading and the motivation rate. These results show the need to design reading promotion campaigns from early childhood education, where family and school work motivation and reading interest, awakening with it the assessment of reading and the pleasure of literature, giving it the importance as the basis of its subsequent development of the child.
References
Andrés, M., Urquijo, S., Navarro, J., y García-Sedeño, M. (2010). Contexto alfabetizador familiar:
relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector. European
Journal of Education and Psychology, 3(1), 129-140.
Artola, T., Sastre, S., y Alvarado, J.M. (2018). Evaluación de las actitudes e intereses hacia la
lectura: validación de un instrumento para lectores principiantes. European Journal of
Education and Psychology, 11(2), 141-157. doi:10.30552/ejep.v11i2.227
Artola, T., Sastre, S., y Barraca, J. (2017). Diferencias de género en actitudes e intereses lectores:
una investigación con alumnos españoles de primaria. Bordón. Revista de Pedagogía,
(1), 11-26. doi:10.13042/Bordon.2016.37925
Carballo, A. (2014). Aprendizaje lector. Neurociencia educativa. Madrid: Narcea.
Carballo, A., y Portero, M. (2018). 10 ideas clave. Neurociencia y educación. Aportaciones para
el aula. Barcelona: GRAO.
Castejón, L.A., González-Pumariega, S., y Cuetos, A. (2019). Enseñar fluidez lectora en el aula:
de la investigación a la práctica. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 18(2), 75-84.
doi:10.18239/ocnos_2019.18.2.1961
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión
Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. España: Santillana.
Dezcallar, T., Clariana, M., Cladellas, R., Badia, M., y Gotzens, C. (2014). La lectura por placer:
su incidencia en el rendimiento académico, las horas de televisión y las horas de
videojuegos. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 12, 107-116.
doi:10.18239/ocnos_2014.12.05
Gambrell, L.B., Palmer, B.M., Codling, R.M., y Mazzoni, S.A. (1996). Assessing motivation to
read. The Reading Teacher, 49(7), 518-533. doi:10.1598/RT.49.7.2
García, N. (2014). Prevención en dificultades del desarrollo y del aprendizaje. Madrid: Pirámide
Gil, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria
obligatoria. Educación XXI, 14(1), 117-134.
Larrañaga, E., y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de los
“falsos lectores”. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 1, 43-60.
doi:10.18239/ocnos_2005.01.04.
López, A., y Encabo, E. (2002). Introducción a la Didáctica de la lengua y la literatura. España:
Octaedro.
López, A., y Encabo, E. (2016). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. España:
Síntesis.
Martín, C., y Navarro, J.I. (2016). Psicología Evolutiva en Educación Infantil y Primaria. Madrid:
Pirámide.
Meirisuo-Storm, T. (2006). Girls and boys like to read and write different texts. Scandinavian
Journal of Educational Research, 50(2), 111-125.
Meirisuo-Storm, T., y Soininen, M. (2012). Young boy`s opinions about reading, literacy lessons
and their reading competence. In ICERI2012 Proceedings (pp. 4109-4118). IATED.
Mora, J., Galán, A., y López, M. (2016). Eficacia de un programa de implicación familiar en la
lectura de alumnado de 1º de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2),
-391.
Navarro, M., Orellana, P., y Baldwin, P. (2018). Validación de la Escala de Motivación Lectora en
estudiantes chilenos en Enseñanza Básica. PSYKHE, 27(1), 1-17.
doi:10.7764/psykhe.27.1.1078
Pascual, R., Madrid, D., y Mayorga, MªJ. (2013). Aprendizaje precoz de la lectura: reflexiones
teóricas y desde la experiencia en el aula. Ocnos Revista de Estudios sobre Lectura, 10,
-106. doi:10.18239/ocnos_2013.10.05
Pestcher, Y. (2010). A meta-analysis of the relationship between students’ attitudes towards
reading and achievement in reading. Journal of Research in Reading, 33(4), 335-355.
Real Decreto 1630/2006, 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del
segundo ciclo de Educación Infantil. BOE, nº4, 474 a 482, 4 de enero.
Real Decreto 254/2008, de 1 de agosto, por el que se establece el currículo del Segundo Ciclo de
Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM, 182,
- 24973.
Roque, L., y Álvarez, C. (2016). Estimulación temprana de la lectura desde la Educación Infantil.
Lenguaje y Textos, 43, 123-128.
Siegenthaler, R., Abellán, L., Badenes-Gasset, A., y Mercader, J. (2019). Motivación temprana
hacia el aprendizaje y rendimiento lector: estudio longitudinal. International Journal of
Developmental and Educational Psychology, 3(1), 381-390.
Vicente-Yagüe, Mª.I., y González Romero, M. (2019). Análisis del panorama metodológico
interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense
de Educación, 30(2), 493-508. doi:10.5209/RCED.57738
Yubero, S., y Larrañaga, E. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector.
Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos: Revista De
Estudios Sobre Lectura, (6), 7-20. doi:10.18239/ocnos_2010.06.01
Yubero, S., Larrañaga, E., y Sánchez, S. (2010). El valor de la lectura y su relación con los hábitos
lectores y el éxito escolar en niños inmigrantes. EducarEducere, 51-63.