Reading motivation in Early Childhood Education and Primary School students

Reading motivation in Early Childhood Education and Primary School students

Main Article Content

María Dolores Dolores
Inmaculada Méndez
Cecilia Ruiz

Abstract

Creating a reading habit throughout the different educational stages brings countless benefits which translate into an improvement in communication competence and progress in all areas of knowledge. Analyzing the aspects that influence this learning process motivates this research work, which aims to understand the motivation, interest and value of reading 641 Primary and Early Childhood Education 4 and 10 years olds (49% boys and 51% girls). The data collection was carried out on a sociodemographic scale, attitudes and interests towards reading and the Reader Motivation Scale. The results showed that there is a significant relationship between motivation, interest and value in reading; they also emphasized that there are differences regarding the educational stage in terms of interest, the value in reading and the motivation rate. These results show the need to design reading promotion campaigns from early childhood education, where family and school work motivation and reading interest, awakening with it the assessment of reading and the pleasure of literature, giving it the importance as the basis of its subsequent development of the child.

References

Andrés, M., Urquijo, S., Navarro, J., y García-Sedeño, M. (2010). Contexto alfabetizador familiar:

relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector. European

Journal of Education and Psychology, 3(1), 129-140.

Artola, T., Sastre, S., y Alvarado, J.M. (2018). Evaluación de las actitudes e intereses hacia la

lectura: validación de un instrumento para lectores principiantes. European Journal of

Education and Psychology, 11(2), 141-157. doi:10.30552/ejep.v11i2.227

Artola, T., Sastre, S., y Barraca, J. (2017). Diferencias de género en actitudes e intereses lectores:

una investigación con alumnos españoles de primaria. Bordón. Revista de Pedagogía,

(1), 11-26. doi:10.13042/Bordon.2016.37925

Carballo, A. (2014). Aprendizaje lector. Neurociencia educativa. Madrid: Narcea.

Carballo, A., y Portero, M. (2018). 10 ideas clave. Neurociencia y educación. Aportaciones para

el aula. Barcelona: GRAO.

Castejón, L.A., González-Pumariega, S., y Cuetos, A. (2019). Enseñar fluidez lectora en el aula:

de la investigación a la práctica. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 18(2), 75-84.

doi:10.18239/ocnos_2019.18.2.1961

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión

Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. España: Santillana.

Dezcallar, T., Clariana, M., Cladellas, R., Badia, M., y Gotzens, C. (2014). La lectura por placer:

su incidencia en el rendimiento académico, las horas de televisión y las horas de

videojuegos. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 12, 107-116.

doi:10.18239/ocnos_2014.12.05

Gambrell, L.B., Palmer, B.M., Codling, R.M., y Mazzoni, S.A. (1996). Assessing motivation to

read. The Reading Teacher, 49(7), 518-533. doi:10.1598/RT.49.7.2

García, N. (2014). Prevención en dificultades del desarrollo y del aprendizaje. Madrid: Pirámide

Gil, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria

obligatoria. Educación XXI, 14(1), 117-134.

Larrañaga, E., y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de los

“falsos lectores”. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 1, 43-60.

doi:10.18239/ocnos_2005.01.04.

López, A., y Encabo, E. (2002). Introducción a la Didáctica de la lengua y la literatura. España:

Octaedro.

López, A., y Encabo, E. (2016). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. España:

Síntesis.

Martín, C., y Navarro, J.I. (2016). Psicología Evolutiva en Educación Infantil y Primaria. Madrid:

Pirámide.

Meirisuo-Storm, T. (2006). Girls and boys like to read and write different texts. Scandinavian

Journal of Educational Research, 50(2), 111-125.

Meirisuo-Storm, T., y Soininen, M. (2012). Young boy`s opinions about reading, literacy lessons

and their reading competence. In ICERI2012 Proceedings (pp. 4109-4118). IATED.

Mora, J., Galán, A., y López, M. (2016). Eficacia de un programa de implicación familiar en la

lectura de alumnado de 1º de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2),

-391.

Navarro, M., Orellana, P., y Baldwin, P. (2018). Validación de la Escala de Motivación Lectora en

estudiantes chilenos en Enseñanza Básica. PSYKHE, 27(1), 1-17.

doi:10.7764/psykhe.27.1.1078

Pascual, R., Madrid, D., y Mayorga, MªJ. (2013). Aprendizaje precoz de la lectura: reflexiones

teóricas y desde la experiencia en el aula. Ocnos Revista de Estudios sobre Lectura, 10,

-106. doi:10.18239/ocnos_2013.10.05

Pestcher, Y. (2010). A meta-analysis of the relationship between students’ attitudes towards

reading and achievement in reading. Journal of Research in Reading, 33(4), 335-355.

Real Decreto 1630/2006, 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del

segundo ciclo de Educación Infantil. BOE, nº4, 474 a 482, 4 de enero.

Real Decreto 254/2008, de 1 de agosto, por el que se establece el currículo del Segundo Ciclo de

Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM, 182,

- 24973.

Roque, L., y Álvarez, C. (2016). Estimulación temprana de la lectura desde la Educación Infantil.

Lenguaje y Textos, 43, 123-128.

Siegenthaler, R., Abellán, L., Badenes-Gasset, A., y Mercader, J. (2019). Motivación temprana

hacia el aprendizaje y rendimiento lector: estudio longitudinal. International Journal of

Developmental and Educational Psychology, 3(1), 381-390.

Vicente-Yagüe, Mª.I., y González Romero, M. (2019). Análisis del panorama metodológico

interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense

de Educación, 30(2), 493-508. doi:10.5209/RCED.57738

Yubero, S., y Larrañaga, E. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector.

Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos: Revista De

Estudios Sobre Lectura, (6), 7-20. doi:10.18239/ocnos_2010.06.01

Yubero, S., Larrañaga, E., y Sánchez, S. (2010). El valor de la lectura y su relación con los hábitos

lectores y el éxito escolar en niños inmigrantes. EducarEducere, 51-63.