Didactic experiences in the field of sustainability of Compulsory Secondary Education teachers:in the Community of Madrid
Main Article Content
Abstract
The aim of this study, of a cross-sectional and multicentric nature, is to investigate the didactic experiences on sustainability carried out by Compulsory Secondary Education teachers who teach in the Community of Madrid. It has a non-probability sampling for convenience, made up of a total of 153 participants. A questionnaire was prepared through the Google Forms platform, which was submitted to the process of validation of experts and reliability. The information obtained on the didactic experiences developed by Compulsory Secondary Education teachers in their teaching practice was analyzed using ATLAS TI 9 qualitative analysis software. The results show that the activities to promote education for sustainable development, incorporated by Compulsory Secondary Education teachers promote caring for the environment, focusing especially on climate change. Others were linked to social aspects such as inequality and some, although to a lesser extent, to economic ones. However, part of the teachers did not promote education for sustainable development in their classrooms. As a conclusion, didactic practices that lack interconnection between them are detected. Therefore, it is considered that teachers need training in sustainability to achieve transformation at a global level.
References
Ayerbe, J., y Perales, F.J. (2020). <>: aprendizaje basado en proyectosvpara la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 181-203. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812
Aznar, P. (2010). Educación para el Desarrollo Sostenible: Reflexiones teórica y propuestas para la acción. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 37, 129-148. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/313
Aznar, P., Calero, M., Martínez-Agut, M.P., Mayoral, O., Ull, Á., Vázquez-Verdera, V., y Vilches, Á. (2018). Training Secondary Education Teachers through the Prism of Sustainability: The Case of the Universitat de València. Sustainability, 10(11), 4170. https://doi.org/10.3390/su10114170
Baena-Morales, S., Merma, G., y Gavilán, D. (2021). ¿Qué conocen los profesores de Educación Física sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible? Un estudio cualitativoexploratorio. Retos, 42, 452-463. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87724
Bardín, L. (2002). Análisis de contenido. Akal
Bauman, Z. (2015). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Editorial Gedisa.
Chuliá-Jordán, R., Vilches, A., y Calero, M. (2022). The press as a resource for promoting sustainability competencies in teacher training: the case of SDG 7. Sustainability, 14(2), 857. https://doi.org/10.3390/su14020857
Collazo, L.M., y Geli, A.M. (2017). Avanzar en la educación para la sostenibilidad. Combinación de metodologías para trabajar el pensamiento crítico y autónomo, la reflexión y la capacidad de transformación del sistema. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 131-154. https://doi.org/10.35362/rie730295
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata García-Ferrero, J., Merchán, R.P., Mateos, J.M., Medina, A., y Santos, M.J.(2021). Towards a Sustainable Future through renewable energies at secondary school: an educational proposal. Sustainability, 13(22), 12904. https://doi.org/10.3390/su132212904
García-Vinuesa, A., Meira, P.A., y Carida, J.A. (2022). El cambio climático en la educación secundaria: conocimientos, creencias y percepciones. Enseñanza de las Ciencias, 40(2), 25-48. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3526
Gomera, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. https://saneambiente.co/wp-content/uploads/2016/05/01/articulo-conciencia-ambiental.pdf
Imbernón, F. (2007). 10 ideas clave. La formación permanente del profesorado. Graó.
Imbernón, F. (2020). La formación permanente del profesorado. Algunas inquietudes, evidencias y retos a superar. Revista Científico Profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía (Crónica), 5, 103-112. https://revistacronica.es/index.php/revistacronica/article/view/93
Ley 2/2011, de 4 de marzo, de Economía Sostenible. Boletín Oficial del Estado, 55, de 5 de marzo de 2011, 25033-25235. https://www.boe.es/boe/dias/2011/03/05/pdfs/BOE-A-2011-4117.pdf
Lores, B., Sánchez, P., y García, M.R. (2019). La formación de la competencia digital en los docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(4),234-260. http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11720
Martín-Pérez, G., y Barba, G. (2016). La transformación docente y el aula a través de una experiencia centrada en la socialización. Ágora para la EF y el deporte, 18(3), 289-304. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/23821
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2014a). Hoja de ruta para la ejecución del Programa de acción mundial de la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230514_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2014b). Roadmap for implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. https://sustainabledevelopment.un.org/index.phppage=view&type=400&nr=1674&menu=1515
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Pareja-Fernández, J.A., Fernández, M., y Fuentes, J. (2019). Innovación metodológica en el master profesionalizador de formación del profesorado: aprendizaje basado en proyectos desde la interdisciplinariedad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 113-128. http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9497
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015 [Disposición derogada]. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-37
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 76, de 30 de marzo de 2022, 41571-41789. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217
Risco, M. & Cebrián, G. (2018). Análisis de la percepción de la educación para la sostenibilidad por parte del profesorado de Educación Secundaria y Bachillerato. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 36(3),141-162. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2204
UNHCR ACNUR. (2016). Fundamentos y evolución del concepto de “conciencia social”. https://eacnur.org/blog/fundamentos-evolucion-del-concepto-conciencia-social/
Velilla, J., Guallart, C., y Laguna, M. (2021). Materiales educativos para trabajar conceptos sobre el desarrollo sostenible en las aulas de educación secundaria. Revista Internacional de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica, 27, 55-93. http://dx.doi.org/10.21138/GF.676
Zguir, M., Dubis, S., y Koç, M. (2021). Embedding Education for Sustainable Development (ESD) and SDGs values in curriculum: A comparative review on Qatar, Singapore and New Zealand. Journal of Cleaner Production, 319,128534. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128534