Academic achievement and aggressive behavior in college students
Main Article Content
Abstract
Academic achievement in higher education is analyzed in most cases, from a perspective that puts special emphasis on factors related to motivation or quality of teaching practices. However, the presence of violent behavior in secondary education, makes rethink the need to address this issue also in the university context. The aim of this paper is to analyze the academic performance and the presence of aggressive behaviors in college students, attending to gender and qualification (Degree in Early Childhood Education, Degree in Elementary Education and Degree in Psychology). To do this, he had a sample of 219 university students, with a mean age of 19.79 years. The instruments used were the School Aptitude Test (TEA-Level 3) and Questionnaire Reactive-Proactive Aggression (RPQ). The results of the MANOVA showed significant main effects of qualifications and between the sexes, although no effects were observed in their interaction (title-sex). As for aggressive behavior significant main effects between the sexes were given, but not between the degrees or the degree-sex interaction.
References
Carpio, C., Tejero, M. y García, V. (2013). Análisis de los factores influyentes en un ambiente escolar con violencia y dificultades de convivencia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 124-134. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol24.3.2013.11249
Cerezo, F. (2009). Analyzing bullying in Spanish Schools. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 383-394.
Chaux, E. (2011). Múltiples perspectivas sobre un problema complejo: Comentarios sobre cinco investigaciones en violencia escolar. Psykhe, 20(2), 79-86. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282011000200007
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Defensor del Pueblo-UNICEF (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Madrid: Estudios y Documentos del Defensor del Pueblo.
Del Rey, R. y Ortega, R. (2008). Bullying in poor countries: Prevalence and coexistence with other forms of violence. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 39-50.
Garaigordobil, M. y Oñederra, J.A. (2008). Estudios epidemiológicos sobre la incidencia del acoso escolar e implicaciones educativas. Información Psicológica, 94, 14-35.
Garaigordobil, M. y Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.
Gázquez, J.J., Pérez-Fuentes, M.D., Carrión, J.J. y Santiuste, V. (2010). Estudio y análisis de conductas violentas en Educación Secundaria en España. Universitas Psychologica, 9(2), 371-380.
Kowalski, R. y Limber, S.P. (2013). Psychological, Physical, and Academic Correlates of Cyberbullying and Traditional Bullying. Journal of Adolescent Health, 53(1), S13-S20. doi: 10.1016/j.jadohealth.2012.09.018
López, S. y Rodríguez-Arias, J.L. (2010). Factores de riesgo y de protección en el consumo de drogas en adolescentes y diferencias según edad y sexo. Psicothema, 22(4), 568-573.
Ma, L., Phelps, E., Lerner, J.V. y Lerner, R.M. (2009). Academic Competence for Adolescents who bully and who are bullied. Journal of Early Adolescence, 29, 862-897. doi: 10.1177/0272431609332667
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Explotación de las variables educativas de la Encuesta de Población Activa: Nivel de Formación y Formación Permanente. Resultados 2013. Madrid: Subdirección General de Estadística y Estudios, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Morales, F.M., Trianes, M.V. y Casado, A.M. (2013). Eficacia de un programa para fomentar la adquisición de competencias solidarias en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 6(2), 95-104. doi: 10.1989/ejep.v6i2.106
Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Reputación social y violencia relacional en adolescentes: el rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital. Psicothema, 21(4), 537-542.
Olweus, D. (1983). Low achievement and aggressive behaviour in adolescent boys. En D. Magnusson y V. Allen (Eds.), Human development. An international perspective (pp. 353-365). Nueva York: Academic Press.
Pérez-Fuentes, M.C. y Gázquez, J.J. (2010). Variables relacionadas con la conducta violenta en la escuela según los estudiantes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(3), 427-437.
Pérez-Fuentes, M.C., Álvarez-Bermejo, J.A., Molero, M.M., Gázquez, J.J. y López-Vicente, M.A. (2011). Violencia Escolar y Rendimiento Académico (VERA): aplicación de realidad aumentada. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 1(2), 71-84. doi: 10.1989/ejihpe.v1i2.6
Rahman, M. y Nahar, L. (2013). Aggression in boys and girls as related to their academic achievement and residential background. Psychology, 4, 459-462. doi: 10.4236/psych.2013.45065
Raine, A., Dodge, K. Loeber, R. Gatzke-Kopp, L., Lynam, D., Reynolds, C., Stouthamer-Loeber, M. y Liu, J. (2006). The Reactive-Proactive Aggression Questionnaire: Differential correlates of reactive and proactive aggression in adolescents boys. Aggressive Behavior, 32, 159-171. doi: 10.1002/ab.20115
Rodríguez, S., Regueiro, B., Blas, R., Valle, A., Piñeiro, I. y Cerezo, R. (2014). Teacher self-efficacy and its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), 107-120. doi: 10.1989/ejep.v7i2.183
Ruesga, S.M., da Silva, J. y Monsueto, S.E. (2014). Estudiantes universitarios, experiencia laboral y desempeño académico en España. Revista de Educación, 365, 67-95. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2014-365-265
Scandroglio, B., Martínez, J.M., Martín, M.J., López, J.S., Martín, A., San José, M.C. y Martín, J.M. (2002). Violencia grupal juvenil: una revisión crítica. Psicothema, 14, 6-15.
Strom, I.F., Thoresen, S. Wentzel-Larsen, T. y Dyb, G. (2013). Violence, bullying and academic achievement: A study of 15-year-old adolescents and their school environment. Child Abuse & Neglect, 37(4), 243-251. doi: 10.1016/j.chiabu.2012.10.010
Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.
Thurstone, L.L. y Thurstone, T.H. (2005). Test de Aptitudes Escolares. Madrid: TEA Ediciones S.A.
Vázquez, F., Torres, A., Otero, P., Blanco, V. y López, M. (2010). Prevalencia y factores de riesgo de la violencia contra la mujer en estudiantes universitarias españolas. Psicothema, 22(2), 196-201.