Crime Prevention Models in the Era of Corporate Sustainability: A Critical Review Based on Law 21.595 on Economic Crime
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Abstract
Law 21,595 (2023) on economic crimes introduced important amendments to Law 20.393 (2009) on criminal liability of legal persons, particularly with regard to the minimum content of crime prevention models. However, what are the implications of those amendments, what challenges do they represent from the perspective of corporate sustainability, what role does self-regulation play and how does it influence the effectiveness of the minimum elements that make up such models? Preliminarily, we note that, although the new law retains the optional nature of its adoption, a coherent interpretation of its provisions suggests a tendency towards obligatory nature, especially if the aim is to activate the exonerating effectiveness of the criminal liability of organizations, considering that they are exposed to the commission of a wide range of crimes under the new regulations. However, the law also gives them considerable leeway to configure the minimum elements of their crime prevention models (e.g., reporting channels, internal investigation procedures, sanctioning regime, etc.), which we believe could compromise their effectiveness. Therefore, through a critical and hermeneutic analysis carried out in light of corporate sustainability, we aim to reveal some key aspects that contribute to their effectiveness.
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Normas citadas
Código del Trabajo, actualizado al 24.08.2024.
Código Penal, actualizado al 26.01.2024.
Directiva 2019/1937 (23/10/2019) (UE) relativa a la protección de las personas que informen sobre infracciones del Derecho de la Unión.
Ley 21.595 (17/08/2023) de Delitos Económicos.
Ley 20.393 (2/12/2009) que Establece la Responsabilidad Penal de las Personas Jurídicas en los Delitos de
Lavado de Activos, Financiamiento del Terrorismo y Delitos de Cohecho que Indica.
Ley 19.913 (12/12/2003) que Crea la Unidad de Análisis Financiero.
Ley 18.046 (22/10/1981) de Sociedades Anónimas.
Jurisprudencia citada
Garriman/Itau con CorpBanca S.A. (2023). 1° Juzgado de Letras del Trabajo de Santiago, 19 de octubre de 2023, (procedimiento ordinario por despido injustificado, indebido o improcedente), rol O-2086-2023.
González con Banco Santander Chile (2021). Corte Suprema, 21 de julio de 2021 (recurso de unificación de jurisprudencia), rol 2687-2020.
Peñaililo/ITAU con CorpBanca S.A (2023). Juzgado de Letras del Trabajo de Concepción, 3 de mayo de 2023, (procedimiento ordinario por despido injustificado, indebido o improcedente y cobro de prestaciones e indemnizaciones), rol O-45-2023.
Riquelme con Administradores de Supermercado Hiper Limitada (2023). 1° Juzgado de Letras de Garantía San Fernando, 15 de febrero de 2024, (procedimiento de tutela laboral por vulneración de derecho fundamentales), rol T-11-2023.
