Knowledge management models in higher education

Knowledge management models in higher education

Main Article Content

Iván Suazo Galdames

Abstract

Knowledge management in higher education institutions involves the ability to identify, organize and distribute academic and research knowledge to improve teaching, learning and innovation. Evidence suggests that the implementation of effective knowledge management practices in educational environments contributes significantly to academic development, innovation, educational quality and the generation of competitive advantages. This review article aims to explore and analyze in depth the various knowledge management models implemented in higher education institutions. From traditional models to contemporary approaches will be examined, including participatory action research, knowledge co -construction and evolutionary models with a technological focus. The analysis will focus on how these models facilitate the effective transfer and application of knowledge in the educational and social context. In addition, the challenges and opportunities that these models present for educational institutions in the 21st century will be evaluated. In conclusion, this article aims to offer a comprehensive view that will not only benefit academics and educational administrators, but also policy makers and other actors involved in the education and research sector.

References

Abad-Segura, E. and González-Zamar, M. (2021). Knowledge management in higher education institutions., 79-98. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-5772-3.ch005

Acevedo-Correa, Y., Arias, A., Bran-Piedrahita, L., Molina, S., & Arciniegas, C. (2019). Alternativas para modelos de gestión del conocimiento en instituciones de educación superior. Ingeniare Revista Chilena De Ingeniería, 27(3), 410-420. https://doi.org/10.4067/s0718-33052019000300410

Acosta, L., Becerra, F., & Jaramillo, D. (2017). Sistema de información estratégica para la gestión universitaria en la universidad de otavalo (ecuador). Formación Universitaria, 10(2), 103-112. https://doi.org/10.4067/s0718-50062017000200011

Adeinat, I. and Abdulfatah, F. (2019). Organizational culture and knowledge management processes: case study in a public university. Vine Journal of Information and Knowledge Management Systems, 49(1), 35-53. https://doi.org/10.1108/vjikms-05-2018-0041

Aguirre, M. and Andrade-Abarca, P. (2021). Análisis de programas de desarrollo profesional del profesorado universitario. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 161-195. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a7

Álvarez, L. R., Ponce, P., & Noboa, H. (2018). La universidad ecuatoriana en el siglo XXI: Gestión del conocimiento y vinculación con la colectividad. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-31.

Bilbao, F. J., & Rodríguez, M. (2019). Campaña de sensibilización ciudadana sobre seguridad del paciente. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 260-275. https://doi.org/10.20318/recs.2019.4606

Briones, C. and Davila, R. (2017). La gestión del conocimiento basado en la teoría de nonaka y takeuchi. Innova Research Journal, 2(4), 30-37. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.147

Carlos-Guzmán, J. (2021). Aportaciones de las buenas prácticas de enseñanza para el mejoramiento docente en educación superior. Education Policy Analysis Archives, 29(August - December). https://doi.org/10.14507/epaa.29.3905

Chuquiruna, R. (2022). Modelo de gobierno de tecnologías de la información: diseño para una facultad de ingeniería de una universidad pública peruana. Revista Peruana De Computación Y Sistemas, 4(2), 41-52. https://doi.org/10.15381/rpcs.v4i2.24853

Coral, M. (2019). Modelo de gestión de la investigación para incrementar la producción científica de los docentes universitarios del perú. Revista De Investigación Desarrollo E Innovación, 10(1), 67-78. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10012

Corchuelo-Fernández, C., Calderón, D., & Sánchez, J. A. (2020). Creación y análisis de un repositorio videográfico educativo para la sensibilización de problemas sociales en la educación superior. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 135-150. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500103

Cornejo, A. (2019). Un acercamiento a la gestión de conocimiento en el proceso de transferencia universidad – empresa. Alternativas, 20(2), 15-22. https://doi.org/10.23878/alternativas.v20i2.309

Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press.

de Freitas, vidalina. (2017). Nivel de Madurez en Sistemas de Gestión del Conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Un Estudio de Caso desde un Enfoque Holístico (Level of Maturity in Knowledge Management Systems within Higher Education Institutions: A Case Study from a Holistic Approach). GECONTEC: Revista Internacional De Gestión Del Conocimiento Y La Tecnología, 5(1), 83–102. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/1990

Demuner Flores, M. del R., & Nava Rogel, R. M. (2018). Gestión del Conocimiento al Interior de las Instituciones de Educación Superior (Knowledge Management within Institutions of Higher Education). GECONTEC: Revista Internacional De Gestión Del Conocimiento Y La Tecnología, 6(1), 68–81. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/2548

Droescher, H., & Silva, F. (2015). Acesso aberto à informação científica: Impacto na visibilidade e uso da informação. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (4), 16-29.

Drucker, P. (1993). Post-Capitalist Society. HarperBusiness.

Durán, D., Gamboa, A., & Builes, J. (2017). Aplicación de la gestión de conocimiento al proceso de pruebas de software. Ingenierías Usbmed, 8(2), 6-13. https://doi.org/10.21500/20275846.2836

Escorcia Guzmán, M. P., & Barros Arrieta, Y. (2020). Gestión del Conocimiento en Instituciones de Educación Superior.

Franco, A., Gaviria, A., Sánchez, A., & Agudelo, A. (2023). La gestión del conocimiento en contextos virtuales. una experiencia en el programa ciencia de la información y la documentación, bibliotecología y archivística. Ucv Hacer, 12(1), 21-30. https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n1a2

Gazquez Linares, J. J., Pérez Fuentes, M. del C., & Suazo Galdames, I. (2023). Aprovechando el Potencial de la Inteligencia Artificial en la Educación: Equilibrando Beneficios y Riesgos. European Journal of Education and Psychology, 16(1), 1–8. https://doi.org/10.32457/ejep.v16i1.2205

Grisales, L. F., Rincón Grajales, J. C., & Correa, J. C. (2018). Gestión de activos intangibles y capital relacional en instituciones de educación superior. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (10), 62-77. https://doi.org/10.17230/ad-minister.33.5

Grunspan, D., Kline, M., & Brownell, S. (2018). The lecture machine: a cultural evolutionary model of pedagogy in higher education. Cbe—life Sciences Education, 17(3), es6. https://doi.org/10.1187/cbe.17-12-0287

Guzmán, J. and Arrieta, D. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. RCS, (Vol. 26, Num. 3). https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235

Henao-Cálad, L. D., Rivera-Montoya, M. P., & Uribe-Ochoa, D. A. (2017). Procesos de gestión del conocimiento y propiedad intelectual en la universidad. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (8), 78-91.

Jiménez, L. (2016). Comunicación de la ciencia y la tecnología en centros de educación superior. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (7), 31-45.

López, D., Marulanda, C., & López, M. (2015). Métricas de valoración de la gestión del conocimiento para las pequeñas y medianas empresas del sector tecnologías de información en el triángulo del café en colombia. Información Tecnológica, 26(3), 173-183. https://doi.org/10.4067/s0718-07642015000300020

Mas, R., Meregildo, R., Torres, C., & Cruz, R. (2021). Gestión del conocimiento en la carrera de educación primaria en la universidad nacional del santa, perú. Telos Revista De Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(2), 207-226. https://doi.org/10.36390/telos232.02

Maya, E., Zavala, J., & Argüelles, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Cienciamatria, 5(9), 114-129 https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102

Medina, G. J., Mayorga, C. E., & Pinilla, A. (2013). Gestión del conocimiento en grupos de investigación en ciencias sociales. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (2), 12-24.

Morais, G., Martins, H., & Ziviani, F. (2020). Effectiveness of management of higher public education from the baldrige excellence program. Revista De Administração Da Ufsm, 13(5), 1032-1049. https://doi.org/10.5902/1983465938814

Morales, R., Villegas, C., & Zepeda, V. (2015). Análisis comparativo de modelos de madurez en inteligencia de negocio. Ingeniare Revista Chilena De Ingeniería, 23(3), 361-371. https://doi.org/10.4067/s0718-33052015000300005

Ngoc-Tan, N. and Gregar, A. (2018). Impacts of knowledge management on innovation in higher education institutions: an empirical evidence from vietnam. Economics & Sociology, 11(3), 301-320. https://doi.org/10.14254/2071-789x.2018/11-3/18

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.

Noor, A., Younas, M., & Arshad, M. (2019). A review on cloud based knowledge management in higher education institutions. International Journal of Electrical and Computer Engineering (Ijece), 9(6), 5420. https://doi.org/10.11591/ijece.v9i6.pp5420-5427

Núñez, W., Hernández-Palma, H., & Arbeláez, D. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. Revista De Investigación Desarrollo E Innovación, 7(1), 25-36. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633

Padilla-Hernández, A., Sánchez, V., & López, M. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088

Pérez, J., Mesías, J., & Castaño-Serna, D. (2016). Construcción de un modelo de madurez de gestión del conocimiento para una multinacional de alimentos de una economía emergente. El Profesional De La Informacion, 25(1), 88. https://doi.org/10.3145/epi.2016.ene.09

Pinto, M. (2014). Knowledge management in higher education institutions: a framework to improve collaboration.. https://doi.org/10.1109/cisti.2014.6876876

Polaino, M. P. (2017). Vinculación con la sociedad en la Universidad de Otavalo, Ecuador. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (8), 16-28.

Rincón, R. (2017). Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional: una visión integral. Informes Psicológicos, 17(1), 53-70. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n1a03

Rivers, C., Gibson, S., Contreras, E., Livingston, T., & Hanson, P. (2019). Competency‐based education: an evolutionary higher education business model. The Journal of Competency-Based Education, 4(1). https://doi.org/10.1002/cbe2.1179

Rodríguez, J., Sierra, G., Luis, D., & Cauich, I. (2020). Gestión del conocimiento como determinante de la capacidad de innovación en instituciones de educación superior. Ride Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.807

Saleh, C., Siswidiyanto, S., Hermawan, H., & Maskur, A. (2018). Knowledge management in a higher education institutions. Gatr Journal of Management and Marketing Review, 3(2), 75-83. https://doi.org/10.35609/jmmr.2018.3.2(3)

Saltos Briones, E. G., Valero, F., & Ortega, M. (2018). Vinculación con la visión histórica: Universidad-Empresa-Gobierno. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 82-95.

Sánchez-Rodríguez, D., Prado, J., & Tafur-Mendoza, A. (2021). Prácticas de gestión del conocimiento y trabajo en equipo en instituciones de educación superior: escalas de medición. Formación Universitaria, 14(1), 157-168. https://doi.org/10.4067/s0718-50062021000100157

Sánchez, O., Espinosa, E., & Armenta, C. (2022). La educación para el desarrollo sostenible en la educación superior: el efecto de las áreas del conocimiento en las concepciones del profesorado universitario. Education Policy Analysis Archives, 30. https://doi.org/10.14507/epaa.30.7271

Simanca, M., Montoya, L., & Bernal-Torres, C. (2016). Gestión del conocimiento en cadenas productivas: el caso de la cadena láctea en colombia. Información Tecnológica, 27(3), 93-106. https://doi.org/10.4067/s0718-07642016000300009

Suazo Galdames, I. (2023a). Modelo de Gestión del Conocimiento. https://repositorio.uautonoma.cl/handle/20.500.12728/10275

Suazo Galdames, I. (2023b). Ciencia Ciudadana: apropiación del conocimiento por la sociedad. SciComm Report, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.32457/scr.v3i1.2152

Sucari, J. (2017). Documental social participativo: El protagonista como sujeto. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (8), 16-29.

Talanquer, V. (2018). Formación docente ¿qué conocimiento distingue a los buenos maestros de química?. Educación Química, 15(1), 52. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2004.1.66216

Tobón, S. and Rojas, A. (2006). La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo: un compromiso ético con el desarrollo humano. Revista Escuela De Administración De Negocios, (58), 27-40. https://doi.org/10.21158/01208160.n58.2006.385

Tumino, M., Quinde, M., Casali, A., & Valega, S. (2020). Autoeficacia de estudiantes y empoderamiento académico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 60-75.