Self-Concept, Gender Equality, and Discrimination in Physical Education: Analysis by Sex in Secondary Education
Main Article Content
Abstract
Gender equality remains a critical focus in educational discourse. This study investigates sex-based differences and the interrelations among self-concept, perceived gender equality, and discrimination in physical education among secondary school students. A sample of 418 students was assessed using the Perception of Equality and Discrimination in Physical Education Questionnaire and the AF5 Self-Concept Scale. The analysis employed Mann–Whitney U tests, Spearman’s correlations, and regression modeling. Findings show that male students report higher physical, social, and family self-concept, while female students show greater emotional self-concept. Age correlates with increased discrimination and reduced academic and emotional self-concept in males, whereas in females, it associates with higher perceived equality and lower social self-concept. Perceived equality inversely correlates with discrimination and positively with academic self-concept across both sexes. Regression results indicate that discrimination, along with academic, social, and family self-concept, positively predicts physical self-concept, whereas emotional self-concept and sex have negative predictive effects. These insights inform educational interventions and teacher training
References
Adarve, M.G., Zurita-Ortega, F., Gómez, V., Padial Ruz, R., & Lara, A.J. (2019). Influencia de la práctica de actividad física en el autoconcepto de adolescentes. Retos, 36, 342–347. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68852
Alonso, N., Martínez Galindo, C., & Moreno, J.A. (2006). Análisis factorial confirmatorio del "Cuestionario de Percepción de Igualdad-Discriminación de Educación Física" en alumnos adolescentes de Educación Física. En M.A. González, J.A. Sánchez y A. Areces (Eds.), IV Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (693-696). A Coruña: Xunta de Galicia.
Arcila-Arango, J., Farias-Valenzuela, C., Espoz-Lazo, S., Correderas-Campuzano, E., Ferrero-Hernández, P., & Valdivia-Moral, P. (2022). Percepción de Igualdad y Discriminación en Educación Física. Estudio en Educación Secundaria Obligatoria. Journal of Sport and Health Research, 14(Supl 1), 105-112.
Arrebola, I., Aguilar, N., Granda, L., & Granda, J. (2019). Estereotipos de Género y Práctica de Actividad Física. Movimento, 25, 1-16. https://doi.org/10.22456/1982-8918.93460
Bayas Méndez, J.V. (2022). Análisis del autoconcepto de adolescentes en relación al género. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1810-1820. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1611
Berki, T., Csányi, T., & Tóth, L. (2024). Associations of physical activity and physical education enjoyment with self-concept domains among Hungarian adolescents. BMC Psychol, 12, 449. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01953-w
Blández, J., Fernández, E., & Sierra, M.A. (2007). Gender stereotypes, physical activity and school: The perspective of the students. Profesorado-Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 11(2), 21.
Cachón Zagalaz, J., Cuervo Tuero, C., Zagalaz Sánchez, M.L., & González de Mesa, C. (2015). Relación entre la práctica deportiva y las dimensiones del autoconcepto en función del género y la especialidad que cursan los estudiantes de los grados de magisterio. Journal of Sport and Health Research, 7(3), 257-266.
Cárcamo, C., Moreno, A., & del Barrio, C. (2021). Girls Do Not Sweat: The Development of Gender Stereotypes in Physical Education in Primary School. Human Arenas, 4, 196–217. https://doi.org/10.1007/s42087-020-00118-6
Castillo Andres, O., Campos-Mesa, M.C., & Ries, F. (2013). Gender equality in physical education from the perspective of achievement goal theory. Journal of Sport and Health Research, 5(1), 57-69.
Castro-García, M., & López-Villar, C. (2022). Efecto de la intervención “Deportigualízate” en las actitudes hacia la igualdad de profesionales de la educación física en formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 17(54), 107-116. https://doi.org/10.12800/ccd.v17i54.1944
Cervello, E., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L., & Santos-Rosa, F.J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
Díaz Vásquez, P., González Robles, C., Ramírez Rojas, J., & Mujica-Johnson, F. (2023). (Des)Igualdad de Género en Educación Física Escolar Chilena desde la Perspectiva Estudiantil: Estudio de Casos. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 12(1), 51–64. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.003
Edelmann, D., Pfirrmann, D., Heller, S., Dietz, P., Reichel, J.L., Werner, A.M., Schäfer, M., Tibubos, A.N., Deci, N., Letzel, S., Simón, P., & Kalo, K. (2022). Physical Activity and Sedentary Behavior in University Students–The Role of Gender, Age, Field of Study, Targeted Degree, and Study Semester. Frontiers in Public Health, 10, 821703. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.821703
Fernández-Álvarez, L.E., Carriedo, A., & González, C. (2020). Relaciones entre el autoconcepto físico, la condición física, la coordinación motriz y la actividad física en estudiantes de secundaria. Journal of Sport and Health Research, 12(Supl 3), 259-270.
Fox, D. J. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona, Eunsa.
Frutos, M. J. (2018). El Autoconcepto Físico como herramienta de Inclusión Social en el área de Educación Física. Journal of Sport and Health Research, 10(1), 25-42.
Frutos-Palacios, A., Barba-Martín, R. A., & Tuero-del Prado, C. E. (2023). Género y sexualidad en el currículum oculto de Educación Física en E.S.O. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(1), 99–113. https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i1.15890.
Galán-Arroyo, C., Batista Da Silva, M. A., & Rojo-Ramos, J. (2024). Autoconcepto en educación física para mejorar la salud escolar pospandemia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 123–137. https://doi.org/10.6018/reifop.581361
Galeano-Rojas, D., Farías Valenzuela, C., Hinojosa Torres, C., & Valdivia Moral, P. (2025). ¿Inciden la motivación y la percepción de igualdad y discriminación en Educación Física sobre la actividad física en estudiantes de educación secundaria? Un análisis por sexo. Revista Española de Pedagogía, 83(291), 383–398. https://doi.org/10.22550/2174-0909.4282
García, F., & Musitu, G. (2001). Manual AF5 Autoconcepto. Madrid, TEA Ediciones.
Gouveia, É.R., Ihle, A., Gouveia, B.R., Rodríguez, A.J., Marques, A., Freitas, D.L., Kliegel, M., Correia, A.L., Alves, L., & López, H. (2019). Students' attitude toward physical education: Relations with physical activity, physical fitness, and self-concept. The Physical Educator, 76(4), 945-963. https://doi.org/10.18666/TPE-2018-V75-I2-7105
Haible, S., Volk, C., Demetriou, Y., Höner, O., Thiel, A., & Sudeck, G. (2019). Physical Activity-Related Health Competence, Physical Activity, and Physical Fitness: Analysis of Control Competence for the Self-Directed Exercise of Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 39. https://doi.org/10.3390/ijerph17010039.
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Herrera Torres, L., Al-Lal Mohand, M., & Mohamed Mohand, L. (2017). Rendimiento escolar y autoconcepto en educación primaria. Relación y análisis por género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 315. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1000
Ilic, M., Pang, H.W., Vlaski, T., Grujicic, M., & Novakovic, B. (2022). Motives and barriers for regular physical activity among medical students from the Western Balkans (South-East Europe Region). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 21, 16240. https://doi.org/10.3390/ijerph192316240
Inglés, C. J., Pastor, Y., Torregrosa, M.S., Redondo, J., & García-Fernández, J.M. (2009). Diferencias en función del género y el curso académico en dimensiones del autoconcepto: estudio con una muestra de adolescentes españoles. Anuario de Psicología, 40(2), 271-288.
Jiménez Lozano, S., & González-Palomares, A. (2023). “SDG 5. Gender equality” and Physical Education: a proposal for intervention through alternative sports. Retos, 49, 595–602. https://doi.org/10.47197/retos.v49.95791
Lamoneda Prieto, J., Rodríguez Rodríguez, B, Palacio, E.S., & Matos Duarte, M. (2023). Percepciones de los estudiantes sobre la educación física en el programa It Grows: actividad física, deporte e igualdad de género. Retos, 48, 598–609. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96741
León-Reyes, B.B., Galeano-Rojas, D., Agulló-Hernández, A., Farias-Valenzuela, C., del Val Martín, P., & Valdivia-Moral, P. (2024). Percepción de igualdad y discriminación en Educación Física en estudiantes de Secundaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 13, 39. https://doi.org/10.6018/sportk.593161
Llanos-Muñoz, R., Leo, F.M., López-Gajardo, M. Ángel, Cano-Cañada, E., & Sánchez-Oliva, D. (2022). ¿Puede el Modelo de Educación Deportiva favorecer la igualdad de género, los procesos motivacionales y la implicación del alumnado en Educación Física?. Retos, 46, 8–17. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92812
López, P. J. (2021). Motivational climate towards sport according to gender, degree and level of physical activity in undergraduate students of Education. Sport TK-Revista Euroamericana De Ciencias Del Deporte, 10(2), 136-148.
Martínez-Abajo, J., Vizcarra Morales, M.T., Lasarte Leonet, G., & Garay Ibañez de Elejalde, B. (2020). Las experiencias de equidad vividas por mujeres deportistas de alto nivel en educación física. Journal of Sport and Health Research, 12(2), 117-126.
May Irigoyen, C., & Mijangos Noh, J. C. (2024). Experiences of female students in physical education: a systematic review 2002-2022. Retos, 55, 436–451. https://doi.org/10.47197/retos.v55.99968
Melero Aguilar, N. (2016). Reivindicar la igualdad de mujeres y hombres en la sociedad: una aproximación al concepto de género. Barataria. Revista Castellano - Manchega de Ciencias Sociales, 11, 73-83. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i11.152
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Cecchini-Estrada, J.A. (2012). Análisis de un modelo multiteórico de metas de logro, metas de amistad y autodeterminación en educación física. Estudios en Psicología, 33(3), 325-336, https://doi.org/10.1174/021093912803758110
Montes-Reyna, W.E., Rivillas-Alcalá, J.A., Galeano-Rojas, D., & Ortíz-Franco, M. (2024). Physical activity in primary education. Systematic review. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 8(2), 72-87. https://doi.org/10.5281/zenodo.11077744
Morales-Sánchez, V., Hernández-Martos, J., Reigal, R.E., Morillo-Baro, J.P., Caballero-Cerbán, M., & Hernández-Mendo, A. (2021). Physical Self-Concept and Motor Self-Efficacy Are Related to Satisfaction/Enjoyment and Boredom in Physical Education Classes. Sustainability, 13(16), 8829. http://dx.doi.org/10.3390/su13168829
Navarro-Patón, R., Arufe Giraldez, V., & Martinez-Breijo, J. (2020). Estudio descriptivo. Sobre estereotipos de género asociados a la actividad física, deporte y educación física en escolares gallegos de educación primaria y secundaria. Journal of Sport and Health Research, 12(2), 260-269.
Oliver Rodríguez L., Alcaraz Muñoz V., Calvo García L., & Alonso Roque J.I. (2023). Jugar en igualdad. Análisis de roles de género de los juegos tradicionales en educación infantil: Estudio de caso en una escuela de la Región de Murcia. Revista Complutense de Educación, 34(3), 653-665. https://doi.org/10.5209/rced.79923
Organización de las Naciones Unidas (ONU, 2015). La Agenda para el Desarrollo Sostenible. Nueva York: ONU.
Organización Mundial de la Salud (OMS). (16 de junio de 2024). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Ortuondo, J. (2021). Aprendizaje Cooperativo en Educación Física. Efectos de una intervención con futuros docentes de Educación Física. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco.
Padilla, M.T., García, S., & Suárez, M. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de 4º de ESO. Revista de Educación, 352, 495-515.
Pérez Muñoz, S., Domínguez Muñoz, R., Barrero Sanz, D., Arenas García, J.G., & Luis Pereira, J.M. (2018). Percepción por parte de los alumnos, de la igualdad-discriminación del maestro de educación física, en diferentes tipos de centros educativos: rurales y no rurales. Revista Digital de Educación Física, 50, 115- 27.
Plangger, L., Rodríguez Quintana, E., & González Uriel, C. (2018). Diferencias interculturales en el autoconcepto, dimensión estabilidad emocional, en adolescentes. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2), 87–103. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.57854
Poblete-Valderrama, F., Vera Sagredo, A., & Urrutia Medina, J. (2023). Rol del autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física en función del sexo. Retos, 48, 461–469. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96398
Ramírez-Díaz, A., & Cabeza-Ruiz, R. (2020). Actitudes hacia la diversidad sexual en el deporte en estudiantes de educación secundaria. Retos, 38, 654–660. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77934
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 76, de 12 de marzo de 2022. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-4975
Rodríguez Iribarren, V., García Martínez, S., Molina García, N., Ferriz Valero, A., & Vera, F. (2021). Análisis de la influencia del género sobre el autoconcepto físico en las clases de educación física. Transformar, 2(2), 3–19.
Rojas-Jiménez, M., Zurita-Ortega, F., & Castro-Sánchez, M. (2020). Asociación entre el autoconcepto y la práctica de actividad física en escolares de Granada. Journal of Sport and Health Research, 12(2), 188-199.
Torras-Cochero, C. (2021). Propuesta didáctica sobre la coeducación del feminismo en la Educación Física. Educación Física y Deporte, 2(Supl 1), 24-31.
Valdivia-Moral, P. (2011). La coeducación en la educación física escolar. Análisis de las teorías y metodologías asociadas del profesorado y su reflejo en el alumnado. Estudio en la provincia de Jaén. Tesis Doctoral. Universidad de Jaén.
Vega-Ramírez, L., Ávalos-Ramos, M.A., & Merma-Molina, G. (2021). Respect and equality as priority values for teaching on Physical Education: perspective of university students. Retos, 42, 418–425. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.85809
Vera Lacárcel, J.A., Moreno González, R., & Moreno Murcia, J.A. (2009). Relaciones entre la cesión de responsabilidad en la evaluación y la percepción de igualdad en la enseñanza de la educación física escolar. Cultura, Ciencia y Deporte, 4(10), 25-31. https://doi.org/10.12800/ccd.v4i10.134
Vera, J., Alemany Arrebola, I., & Aguilar García, N. (2018). Gender and its Relationship with the Practice of Physical Activity and Sporty. Apunts. Educación Física y Deportes, 132, 123-141. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/2).132.09
World Medical Association. (2008). Declaración de Helsinki. https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-of-helsinki/doh-oct2008/
