Eficacia de un programa de entrenamiento a padres para la mejora del bienestar psicológico y la satisfacción familiar: Educar con una sonrisa (“Parenting with a Smile”)

Eficacia de un programa de entrenamiento a padres para la mejora del bienestar psicológico y la satisfacción familiar: Educar con una sonrisa (“Parenting with a Smile”)

Contenido principal del artículo

Carmen Pérez
Marina Iniesta

Resumen

El objetivo del presente estudio consistió en diseñar, aplicar y analizar la eficacia del programa de entrenamiento para padres Educar con una sonrisa como modelo estructurado de intervención psicoeducativa destinado a la disminución de la sintomatología ansiosa, depresiva y el estrés a través del aumento de la satisfacción familiar y la instrucción en habilidades de crianza y cambio de actitud en padres de hijos de entre 0 y 12 años. Se llevó a cabo un estudio cuasi-experimental con una muestra de 68 padres. Se realizó una evaluación pretest- postest de la sintomatología clínica de los padres relacionada con la ansiedad, la depresión y el estrés a través de la Escala Abreviada de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21), de la satisfacción familiar según la Escala de Satisfacción Familiar por Adjetivos (ESFA) y de las habilidades y dimensiones cognitivas en relación con la crianza mediante el Cuestionario para la Evaluación de Adoptantes, Cuidadores, Tutores y Mediadores (CUIDA). El test de Wilcoxon mostró que las reducciones en las puntuaciones de la sintomatología clínica y los incrementos en la satisfacción familiar y habilidades de crianza, salvo para Altruismo, son significativas.

Citas

Antony, M.M., Bieling, P.J., Cox, B.J., Enns, M.W., y Swinson, R.P. (1998). Psychometric

properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales

in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181.

doi: 10.1037/1040-3590.10.2.176

Armstrong, M.I., Birnie-Lefcovitch, S., y Ungar, M.T. (2005). Pathways between social support,

family wellbeing, quality of parenting, and child resilience: What we know. Journal of

Child and Family Studies, 14(2), 269-281. doi:10.1007/s10826-005-5054-4

Barlow, J., Smailagic, N., Ferriter, M., Bennett, C., y Jones, H. (2016). Group‐based

parent‐training programmes for improving emotional and behavioural adjustment in

children from birth to three years old. Cochrane Database of Systematic Reviews, 8,

-94. doi:10.1002/14651858.CD003680.pub2

Barraca, J., y López-Yarto, L. (1999). ESFA: Escala de satisfacción familiar por adjetivos. TEA

Ediciones.

Barraca, J., Yarto, L.L., y Olea, J. (2000). Psychometric properties of a new family life satisfaction

scale. European Journal of Psychological Assessment, 16(2), 98-106.

doi:10.1027//1015-5759.16.2.98

Bennett, C., Barlow, J., Huband, N., Smailagic, N., y Roloff, V. (2013). Group-based parenting

programs for improving parenting and psychosocial functioning: A systematic review.

Journal of the Society for Social Work and Research, 4(4), 300-332.

doi: 10.5243/jsswr.2013.20

Bermejo, F.A., Estévez, I., García, M.I., García-Rubio, E., Lapastora, M., Letamendía, P., ... y de

Castro, F.V. (2006). Cuestionario para la evaluación de adoptantes, cuidadores, tutores

y mediadores. TEA Ediciones.

Bloomfield, L., y Kendall, S. (2012). Parenting self-efficacy, parenting stress and child behavior

before and after a parenting program. Primary Health Care Research y

Development, 13(4), 364-372. doi:10.1017/S1463423612000060

Centro de investigaciones sociológicas – CIS– (2012). Familia y género. Recuperado de:

http://www.cis.es/cis/export/sites/default/Archivos/Marginales/2940_2959/2942/es2942.

pdf.

Chambless, D.L., y Hollon, S. (1998). Defining empirically-supported therapies. Journal of

Consulting and Clinical Psychology, 66, 7-18. doi:10.1037//0022-006x.66.1.7

Crandall, A., Deater-Deckard, K., y Riley, A.W. (2015). Maternal emotion and cognitive control

capacities and parenting: A conceptual framework. Developmental Review, 36, 105-126.

doi: 10.1016/j.dr.2015.01.004

Eamesa, C., Daley, D., Hutchings, J., Whitaker, C.J., Bywater, T., Jones, K., y Hughes, J.C.

(2010). The impact of group leaders’ behaviours on parent’s adquisition of key parenting

skills during parent training. Behaviour Research and Therapy, 48, 1221-1226.

doi:10.1016/j.brat.2010.07.011

Flores-Bravo, J.F., Valadez-Sierra, M.D., Rosal, A.B., y Betancourt-Morejón, J. (2018).

Principales preocupaciones de padres de hijos con altas capacidades. Revista de

Educación y Desarrollo, 47, 115-122.

Fonseca-Pedrero, E., Paino, M., Lemos-Giráldez, S. y Muñiz, J. (2010). Propiedades psicométricas

de la Depression, Anxiety and Stress Scales-21 (DASS-21) en universitarios españoles.

Ansiedad y Estrés, 16(2), 215-226.

Furlong, M., McGilloway, S., Bywater, T., Hutchings, J., Smith, S.M., y Donnelly, M. (2012).

Behavioural and cognitive‐behavioural group‐based parenting programmes for

early‐onset conduct problems in children aged 3 to 12 years. Campbell Systematic

Reviews, 8(1), 1-239. doi:10.1002/14651858.CD008225.pub2

Godoy, J. F., Ruiz Castilla, M., Fresneda López, M.D., y Puertas González, J.A. (2019). Eficacia

de un programa de entrenamiento para padres destinado a mejorar la comunicación oral

y la conducta de sus hijos: un estudio preliminar. Revista de Investigación en Logopedia,

(2), 107-127. doi: 10.5209/rlog.62544

González, J.A.P., Castilla, M.R., López, M.D.F., y Godoy, J.F. (2019). Eficacia de un programa de

entrenamiento para padres destinado a mejorar la comunicación oral y la conducta de sus

hijos: un estudio preliminar. Revista de Investigación en Logopedia, 9(2), 107-127.

Hermanns, J.M., Assecher, J.J., Zijlstra, B.J., Hoffenaar, P.J., y Dekovic, M. (2013). Long-term

changes in parenting and child behavior after the Home-Start family support program.

Children and Youth Services Review, 35, 678-684.

doi: 10.1016/j.childyouth.2013.01.017

Hiscock, H., Bayer, J. K., Price, A., Ukoumunne, O. C., Rogers, S., y Wake, M. (2008). Universal

parenting programme to prevent early childhood behavioural problems: cluster

randomised trial. British Medical Journal, 336, 318-321. doi:

1136/bmj.39451.609676.AE

Inchausti, F., García-Poveda, N.V., Prado-Abril, J., Ortuño-Sierra, J., y Gaínza-Tejedor, I. (2017).

Entrenamiento en habilidades sociales orientado a la metacognición (MOSST): Marco

teórico, metodología de trabajo y descripción del tratamiento para pacientes con

esquizofrenia. Papeles del Psicólogo, 38(3), 204-215.

Jones, J.D., Lebowitz, E.R., Marin, C.E., y Stark, K.D. (2015). Family accommodation mediates

the association between anxiety symptoms in mothers and children. Journal of Child y

Adolescent Mental Health, 27(1), 41-51. doi:10.2989/17280583.2015.1007866

Kjøbli, J., Hukkelberg, S.Y., y Ogden, T. (2013). A randomized trial of group parent training:

Reducing child conduct problems in real-world settings. Behaviour, 2, 1-10.

Kjøbli, J., y Ogden, T. (2009). Gender differences in intake characteristics and behavior change

among children in families receiving parent management training. Children and Youth

Services Review, 31, 823-830. doi:10.1016/j.childyouth.2009.03.004

Leijdesdorff, S., van Doesum, K., Popma, A., Klaassen, R., y van Amelsvoort, T. (2017).

Prevalence of psychopathology in children of parents with mental illness and/or

addiction: an up to date narrative review. Current Opinion in Psychiatry, 30(4), 312-317.

doi: 10.1097/YCO.0000000000000341

López de Arana Prado, E., y Barandiaran Arteaga, A. (2018). Vivencias sobre la maternidad:

aspectos que tener en cuenta en la promoción de la salud infantil. Pediatría Atención

Primaria, 20(79), 237-243.

Lozano-Rodríguez, I., y Valero-Aguayo, L. (2017). Una revisión sistemática de la eficacia de los

programas de entrenamiento a padres. Revista de Psicología Clínica con Niños y

Adolescentes, 4(2), 85-91. doi:10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.607

Maggi, S., Irwin, L.J., Siddiqi, A., y Hertzman, C. (2010). The social determinants of early child

development: an overview. Journal of Pediatrics and Child Health, 46(11), 627-635.

doi: 10.1111/j.1440-1754.2010.01817.x

Manuel, J., Casanova, P.F., Carpio, M.V., y Cerezo, M.T. (2015). Consistencia e inconsistencia

parental: relaciones con la conducta agresiva y satisfacción vital de los adolescentes.

European Journal of Education and Psychology, 6(2). doi:10.1989/ejep.v6i2.112

Martin, A.J., y Sanders, M.R. (2003). Balancing work and family: A controlled evaluation of the

Triple P‐Positive Parenting Program as a work‐site intervention. Child and Adolescent

Mental Health, 8(4), 161-169. doi:10.1111/1475-3588.00066

Matsumoto, Y., Sofronoff, K., y Sanders, M.R. (2010). Investigation of the effectiveness and

social validity of the Triple P Positive Parenting Program in Japanese society. Journal of

Family Psychology, 24(1), 87-91. doi:10.1037/a0018181

McMahon, R.J. (1991). Entrenamiento de padres.V. Caballo, Manual de Técnicas de Terapia y

Modificación de Conducta. Madrid: Siglo XXI.

Mendoza, B., Pedroza, F.J., y Martínez, K.I. (2014). Prácticas de Crianza Positiva: Entrenamiento

a padres para reducir Bullying. Acta de Investigación Psicológica, 4(3), 1793-1808.

doi: 10.1016/S2007-4719(14)70980-9

Middeldorp, C.M., Wesseldijk, L.W., Hudziak, J.J., Verhulst, F.C., Lindauer, R.J., y Dieleman,

G.C. (2016). Parents of children with psychopathology: psychiatric problems and the

association with their child’s problems. European Child & Adolescent Psychiatry, 25(8),

-927. doi:10.1007/s00787-015-0813-2

Otani, K., Suzuki, A., Matsumoto, Y., Shibuya, N., Sadahiro, R., y Enokido, M. (2013). Parental

overprotection engenders dysfunctional attitudes about achievement and dependency in a

gender specific manner. BMC Psychiatry, 13, 1-4. doi:10.1186/1471-244X-13-345

Padilla, J.P., Lara, B.L., y Álvarez-Dardet, S.M. (2010). Estrés y competencia parental: un estudio

con madres y padres trabajadores. Suma Psicológica, 17(1), 47-57.

Patterson, G. (1982). Coercive family process. Eugene, OR: Castalia.

Patterson, G., Reid, J., Jones, R., y Conger, R. (1975). A social learning approach to family

intervention. Vol. 1: Families with aggressive children. Eugene, OR: Castalia.

Pérez, F., y Santelices, M.P. (2016). Sintomatología depresiva, estrés parental y funcionamiento

familiar. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 25(3), 235-244.

Pérez-Adame, E., Fulgencio-Juárez, M., y González-Zepeda, A.P. (2013). Burnout en personal de

estancias infantiles y su relación con las habilidades y conocimientos requeridos para el

puesto. Revista de Educación y Desarrollo, 24, 5-12.

Perez-Saussol, C. (2015). Educar con una sonrisa. Murcia: Autoedición.

Porzig-Drummon, R., Stevenson, R.J., y Stevenson, C. (2014). The 1-2-3 Magic parenting

program and its effect on child problem behaviors and dysfunctional parenting: A

randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 58, 52-64.

doi:10.1016/j.brat.2014.05.004

Porzig-Drummond, R., Stevenson, R.J., y Stevenson, C. (2015). Preliminary evaluation of a selfdirected video-based 1-2-3 Magic parenting program: A randomized controlled trial.

Behaviour Research and Therapy, 66, 32-42. doi:10.1016/j.brat.2015.01.003

Raya, A.F., Pino, M.J., y Herruzo, J. (2009). La agresividad en la infancia: el estilo de crianza

parental como factor relacionado. European Journal of Education and Psychology, 2(3),

-222. doi:10.30552/ejep.v2i3.28

Rodrigo, M.J., Almeida, A., Spiel, C., y Koops, W. (2012). Introduction: Evidence-based parent

education programmes to promote positive parenting. European Journal of

Developmental Psychology, 9(1), 2-10. doi:10.1080/17405629.2011.631282

Sánchez, F. (2017). Conflictos entre padres e hijos: el problema de la disciplina. Revista de

Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 1, 70-

Sanders, M.R., Kirby, J.N., Tellegen, C.L., y Day, J.J. (2014). The Triple P-Positive Parenting

Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting

support. Clinical Psychology Review, 34(4), 337-357. doi:10.1016/j.cpr.2014.04.003

Sanders, M.R., Turner, K.M., y Markie-Dadds, C. (2002). The development and dissemination of

the Triple P—Positive Parenting Program: A multilevel, evidence-based system of

parenting and family support. Prevention Science, 3(3), 173-189.

doi:10.1023/a:1019942516231

Shlonsky, A., Dennis, J.A., Devine, B., Tufford, L., Barlow, J., y Bjørndal, A. (2016).

Mindfulness‐based parenting programs for improving psychosocial outcomes in children

from birth to age 18 and their parents. Cochrane Database of Systematic Reviews, 11,

-21. doi:10.1002/14651858.CD012445

Toro, M. T. (2019). Relajación de jacobson para disminuir la ansiedad originada por evaluaciones

e incremento del rendimiento académico en estudiantes de psicología de una universidad

privada de Lima Metropolitana. Avances en Psicología, 27(2), 167-176.

Tosh, R., Arnott, W., y Scarinci, N. (2017). Parent‐implemented home therapy programmes for

speech and language: a systematic review. International journal of language &

communication disorders, 52(3), 253-269.

Van Aar, J.V., Asscher, J.J., Zijlstra, B.J., Dekovic, M., y Hoffenaar, P.J. (2015). Changes in

parenting and child behavior after the home-start family support program: A 10 year

follow-up. Children and Youth Services Review, 53, 166-175.

doi:10.1016/j.childyouth.2015.03.029

Webster-Stratton, C. (2001). The incredible years: Parents, teachers, and children training series.

Residential treatment for children y youth, 18(3), 31-45. doi: 10.1300/J007v18n03_04

Whittaker, K. A. & Cowley, S. (2012). An effective programme is not enough: A review of factors

associated with poor attendance and engagement with parenting support programmes.

Children y Society, 26(2), 138-149. doi:10.1111/j.1099-0860.2010.00333.x