Parental practices and behavioral problems

Parental practices and behavioral problems

Main Article Content

Montserrat Peris Hernández
Carmen Maganto Mateo
Maite Garaigordobil Landazabal

Abstract

The preschool stage is decisive for the development of the human being, due to the great flexibility that makes it possible to acquire new behaviors and emotional learning. Objectives: (1) To investigate the externalized and internalized behaviors in preschool children according to parents and teachers, and the parental involvement according to age, gender and socioeconomic level (NSE); (2) Analyze these behaviors with the positive and negative parental practices reported by parents and educators. Participants: 293 children aged 2-5 years, 136 girls (46.4%) 293 parents and 54 teachers, from La Concepción, Chile. The design is descriptive, correlational and cross-sectional. Evaluation: Child Behavior Check List and Child Teacher Report Form; Parental Sense of Competence; Alabama Parenting Questionnaire-Preschool Revision. Results: Parents evaluate more frequently than teachers externalized and internalized behaviors. There are no statistically significant differences according to age in maladaptive behaviors, while educators show differences in externalized and internalized behaviors, with boys presenting more maladaptive behaviors. The lower the NSE, the fewer externalized and internalized behaviors perceived by parents and teachers, and the more inconsistent and punishing parental practices, while the higher the NSE, the higher the level of parental satisfaction. There are no differences in satisfaction with the parental role or in the perception of parental self-efficiency.

References

Achenbach, T.M., y Rescorla, L.A. (2010). Manual for the ASEBA Preschool Forms and Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families.

Arias, G., Montoya, E. y Romero, M. (2009). Manifestaciones de Conducta Disruptiva y Comportamiento Perturbador en Población Normal de 4 A 17 Años de Edad. AGO.USB Medellin-Colombia, 9(1), 17-33.

Bolívar, L., Convers, A.,y Moreno, J. (2014). Factores de riesgo psicosocial asociados al maltrato infantil. Psychologia: avances de la disciplina, 8, 67-76.

Bellei, C. (2013) El estudio de la segregación socioeconómica y académica de la educación chilena. Estudios. Pedagógicos, 39, 325-345.

Cabrera, V., González, M.,y Guevara, I. (2012) Estrés parental, trato rudo y monitoreo como factores asociados a la conducta agresiva. Univ. Psychology, 11,241-254.

Chaplin, T. (2015). Gender and emotion expression: a developmental contextual perspective. Emotion Review, 7, 14-21.

Clerkin, S., Marks, D., Policaro, K.,y Halperin, J. (2007). Psychometric properties of the Alabama Parenting Questionnaire Preschool Revision. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 36, 19-28.

Contreras, G. (2016). Prácticas parentales y su relación con conductas externalizadas e internalizadas de niños y niñas en preescolar. Tesis Doctoral. San Sebastián: Universidad del País Vasco.

Cova, F., Maganto, C.,y Melipillán, R. (2005). Adversidad familiar y desarrollo de conductas externalizadas e internalizadas en preadolescentes. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 43, 287-296.

Darling, N., y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: an integrative model.Psychological Bulletin, 113(3),487-496.

Franco, N., Pérez, M.,y de Dios, M. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes,1, 149-156.

García, M., Rivera, S.,y Reyes, I. (2014). La precepción de los padres sobre la crianza de los niños. Acta Colombiana de Psicología, 17, 133-141.

Gómez, A., Santelices, M., Gómez, D., Rivera, C.,y Farkas, Ch. (2014). Problemas conductuales en preescolares chilenos: percepción de las madres y del personal educativo. Estudios Pedagógicos, 40, 175-187.

Gubbins, V. (2014). Estrategias educativas de familias de clase alta, un estudio exploratorio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19, 1069-1089.

Hewitt, N.,y Moreno, J. (2013). Programa Entre Tres: estudio piloto de un programa de intervención psicológica para el manejo de comportamientos internalizados y externalizados. Grupo de investigación Avances en Psicología Clínica y de la Salud. Bogota: Universidad de San Buenaventura.

Isaza, L.,y Henao, G. (2012). Influencia del clima sociofamiliar y estilos de interacción parental sobre el desarrollo de habilidades sociales en niños y niñas. Persona, 15, 253-271.

Jaramillo, J. (2015). “Este es chorro”: identificaciones masculinas y aprendizajes infantiles en contextos urbanos de Argentina. Antípoda Revista Antropológica Arqueológica, 23, 113-134.

Lecannelier, F., Pérez, C., Groissman, S., Gallardo, D., Bardet, A., Bascuñan, A.,y Rodríguez, J. (2014). Validación del Inventario de Conductas Infantiles para niños de entre 1½-5 años (CBCL 1½-5) en la Ciudad de Santiago. Universitas Psychologica-Bogotá Colombia, 13, 15-24.

López-Soler, C., Alcántara, M., Fernández, V., Castro, M.,y López, J. (2010). Características y prevalencia de los problemas de ansiedad, depresión y quejas somáticas en una muestra clínica infantil de 8 a 10 años, mediante el CBCL. Anales de Psicología, 26, 325-334.

Maganto, C.,y Garaigordobil, M. (2010). Estudio psicométrico del Screening de Problemas de Conducta Infantil SPCI. Psicothema, 22, 316-322.

Moreno, J., Echavarría, K., Pardo, A.,y Quiñones, Y. (2014). Funcionalidad familiar, conductas internalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Psychologia: avances de la disciplina, 8, 37-46.

Murillo, A., Priegue, D.,y Cambeiro, M. (2015). Una aproximación a los estilos educativos como prácticas socializadoras. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extra 5.

Tani, F.,y Smorti, M.(2013). Romantic relationships in adolescents with internalizing and externalizing problems. . European Journal of Child development, Education and Psychopathology, 1(1), 31-44.

Van der Voort, A., Linting, M., Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M., Schoenmaker, C.,y van Ijzendoorn, M. (2014). The development of adolescent ?s internalizing behavior: longitudinal effects of maternal sensitivity and child inhibition. Journal Youth Adolescence, 43, 528-540.