Immigration, territory and school: a non-equilateral triangle

Immigration, territory and school: a non-equilateral triangle

Main Article Content

Jordi Domingo Coll
Olga Bernad Cavero

Abstract

In Catalonia, since the end of the 20th century, international immigration has introduced a new element of diversity in the territory, society and school. Social processes of segregation related to immigration are added to the fluctuating balance that these elements maintain within a society and its political project. The school has faced new social and educational demands for which it has had to devise new training responses in line with the new social components. The statistical data of the INE, IDESCAT, the Ministry of Education and the Ministry of Education of the Autonomous Government, show a reality to which immigration adds a component of cultural and religious diversity. This article analyzes the data available until 2018, making a special emphasis on foreign students enrolled in the schools of primary education of Catalonia, taking into account the educational stage, the ownership of the center, the country of origin and the territory. The unequal relationship between immigration, territory and school affects strategies for adapting educational processes and shows the challenges that must be faced.

References

Aldomà, I. (2015). Atles de la nova ruralitat. L’actualitat del món rural. Els anys de la gran crisi
a la Catalunya rural. 2008-2015. Barcelona: Fundació del Món Rural.

Bayona, J., y Gil, F. (2008). El papel de la inmigración extranjera en la expansión de las áreas
urbanas. El caso de Barcelona (1998-2007). Scripta Nova, 12, 1-5.

Benabarre, R. (2018). Diversidad cultural y escuela privada: nuevas realidades y desafíos En J.J.
Gázquez, M.M. Molero, M.C. Pérez-Fuentes, A. Martos, M. Simón, A.B. Barragán, y M.
Sisto. (Eds.), La convivencia escolar: un acercamiento multidisciplinar (pp. 103-111).
Madrid: ASUNIVEP.

Bernad, O. (2016). School and immigrant origin families. En J. Garreta-Bochaca (Ed.),
Immigration into Spain: evolution and socio-educational challenges (pp.169-197). Bern
(Suiza): Peter Lang.

Bernad, O., y Llevot, N. (2018). La diversidad religiosa y cultural de la escuela pública de
Cataluña. En J.J. Gázquez, M.M. Molero, M.C. Pérez-Fuentes, A. Martos, M. Simón,
A.B. Barragán, y M. Sisto. (Eds.), La convivencia escolar: un acercamiento
multidisciplinar (pp. 119-127). Madrid: ASUNIVEP.

Bernad, O., y Llevot, N. (2016). Las relaciones familia-escuela en la formación inicial del
profesorado. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 7, 959-976.

Bernad, O., y Llevot, N. (2018). La escuela y las familias de origen minoritario: retos a abordar en
las escuelas y en las facultades de educación. En A. García (Ed.), Aportaciones de
vanguardia en la investigación actual (pp. 41-55). Madrid: Editorial Tecnos.

Cabré, A. (1990). Les migracions a Catalunya, 1900-2000. En M.A. Roque (Ed.), Els moviments
humans en el Mediterrani Occidental (pp. 281-289). Barcelona: ICEM.

Cabré, A., Arango, J., Pujadas, I., Domingo, A., Oller, D., Pascual, A., y Cardellús, J. (2007). Les
onades migratòries en la Catalunya contemporània. Barcelona: Fundació Lluís Carulla.

Colectivo IOÉ (1996). La educación intercultural a prueba. Hijos de inmigrantes marroquíes en
la escuela. Granada: Laboratorio de Estudios Interculturales.

Convocatoria Recercaixa (2015). Proyecto: Diversidad cultural e igualdad de oportunidades en la
escuela. Barcelona: Caixaforum.

Domingo, A. (2007). El segle XXI i la internacionalització de les onades migratòries. En A. Cabré,
J. Arango, I. Pujadas, A. Domingo, D. Oller, A. Pascual, y J. Cardellús (Eds), Les
onades migratòries en la Catalunya contemporània (pp. 49-62). Barcelona: Fundació
Lluís Carulla.

Domingo, A. (2014). Catalunya al mirall de la immigració. Demografia i identitat nacional.
Barcelona: Ed. L’Avenç.

Domingo, J. (2016). Immigration and territory in early 21st-century Spain: disparities within the
unity? En J. Garreta-Bochaca (Ed.), Immigration into Spain: evolution and socioeducational challenges (pp.17-27). Bern (Suiza): Peter Lang.

Domingo, J., y Bernad, O. (2017). Inmigración africana en el contexto rural de Cataluña. Revista
Internacional de Estudios Migratorios, 7(1), 9-45.

Essomba, M.A. (2014). Políticas de escolarización del alumnado extranjero en el estado español.
Análisis y propuestas. Revista Interuniversitària de Formación del Profesorado, 17(2),
13-27.

Garreta, J. (2003). El espejismo intercultural. La escuela de Cataluña ante la diversidad cultural.
Madrid: CIDE.

Garreta, J. (2011). Atención a la diversidad cultural en Cataluña: Exclusión, segregación e
interculturalidad. Revista de Educación, 355, 213-233.

Garreta, J. (2016). Associationism among African-origin immigrants in Spain. En J. GarretaBochaca (Ed.), Immigration into Spain: evolution and socio-educational challenges
(pp.197-216). Bern (Suiza): Peter Lang.

Giner, S. (1997). La societat catalana. Barcelona: IDESCAT.
Institut d'Estadística de Catalunya (IDESCAT) (2017). Xifres de Catalunya. Barcelona:
Generalidad de Cataluña.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2017). España en cifras. Madrid: INE.

Llevot, N., Bernad, O., y Benabarre, R. (2018). Diversidad cultural y religiosa: buenas prácticas en
los centros de educación primaria de Cataluña. En J.J. Gázquez, M.M. Molero, M.C.
Pérez-Fuentes, A. Martos, M. Simón, A.B. Barragán, y M. Sisto (Eds.), La convivencia
escolar: un acercamiento multidisciplinar (pp. 127-137). Madrid: ASUNIVEP.

Llevot, N., Bernad, O., y Garreta, J. (2019). Diversidad cultural e igualdad de oportunidades en la
escuela de Cataluña: retos y desafíos. Barcelona: Editorial Erickson.

Llevot, N., Garreta, J., Bernad, O., Molet, C., y Domingo, J. (2017). Diversidad religiosa en las
escuelas de Cataluña: de la teoría a la práctica. Ehquidad International Welfare Policies
and Social Work Journal, 7, 43-80.

Llevot, N., Molet, C., Garreta, J., Bernad, O., y Domingo, J. (2017). Diversidad religiosa en los
centros escolares de Cataluña: religiones y multiculturalidad. Lleida: Milenio.

Llevot, N., y Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave.
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 57-70.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Estadísticas en Educación. Madrid: INE.
Palaudarias, J.M. (1998). Análisis de la política educativa en la escolarización de las minorías
culturales en Catalunya. Intercultural Education, 19(6), 481-491.

Pinyol, G. (2016). Informe sobre la integració de les persones immigrades a Catalunya 2015.
Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Portera, A. (2008). Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects.
Intercultural Education, 19(6), 481-491.

Roquer, S., y Blay, J. (2008). Del éxodo rural a la inmigración extranjera. El papel de la población
extranjera en la recuperación demográfica de las zonas rurales españolas (1996-2006).

Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 12, 270.

Samper, L. (2002). Integració social dels immigrants a Lleida: noves i velles migracions. Lleida:
Pagès.

Sanuy, J., Bernad, O., y Llevot, N. (2017). El Programa Escuela Nueva 21 en Cataluña (España):
Prácticas de Éxito para Combatir el Abandono Escolar Prematuro. Civitas Educationis.
Education, Politics and Culture, 6(2), 1-5.

Silvestre, J. (2009). Las emigraciones interiores en España durante los siglos XIX y XX: una
revisión bibliográfica. AGER: Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo
Rural, 2, 227-248.